arrow

Borisova-Ollas and Tchaikovsky

This spring at Berwaldhallen, discover Victoria Borisova-Ollas! Global star Martin Fröst performs her critically acclaimed Clarinet Concerto, a piece inspired by ancient Egypt, with the Swedish Radio Symphony Orchestra.

The title of the concerto, Golden Dances of the Pharaohs, reveals the background of the piece: we have gotten to know the remnants of the powerful Egypt, but their sounds have been lost in time. What did their voices sound like? What about their music and dances? Mendelssohn wrote concert overture Meeresstille and Glückliche Fahrt to two poems by Goethe at the age of 19, and gives the image of a calm and sultry, but successful sailing trip. Tchaikovsky depicts the destiny of the unhappily in love Francesca da Rimini, described by Dante in The Divine Comedy.


SWEDISH RADIO SYMPHONY ORCHESTRA dot 2017/2018
Print

Participants

 

&

The Swedish Radio Symphony Orchestra is a multiple-award-winning ensemble renowned for its high artistic standard and stylistic breadth, as well as collaborations with the world’s finest composers, conductors, and soloists. It regularly tours all over Europe and the world and has an extensive and acclaimed recording catalogue.

Daniel Harding has been Music Director of the SRSO since 2007, and since 2019 also its Artistic Director. His tenure will last throughout the 2024/2025 season. Two of the orchestra’s former chief conductors, Herbert Blomstedt and Esa-Pekka Salonen, have since been named Conductors Laureate, and continue to perform regularly with the orchestra.

The Swedish Radio Symphony Orchestra performs at Berwaldhallen, concert hall of the Swedish Radio, and is a cornerstone of Swedish public service broadcasting. Its concerts are heard weekly on the Swedish classical radio P2 and regularly on national public television SVT. Several concerts are also streamed on-demand on Berwaldhallen Play and broadcast globally through the EBU.

&

Martin Fröst, klarinettist och dirigent, bördig från Uppsala och utbildad vid Kungliga Musikhögskolan och musikhögskolan i Hannover, är en av vår tids största musiker. Hans internationella renommé låter sig nästan inte beskrivas. En kritiker i New York Times menade att Martin Fröst äger ”en virtuositet och musikalitet som ingen annan klarinettist – kanske ingen annan instrumentalist – som jag kan påminna mig”. 2014 erhöll han Léonie Sonning Music Price. Namn ur listan över tidigare mottagare vittnar om prisets tyngd: Leonard Bernstein, Birgit Nilsson, Daniel Barenboim.

Genom åren har han gjort sig känd för att ständigt söka nya vägar inte bara för sitt eget musicerande, utan också genom att utmana gränserna för hur vi tar till oss klassisk musik och hur den klassiska musikarenan fungerar. Ett exempel är de bejublade temakonserterna med Kungliga Filharmonikerna; Dollhouse, Genesis, Retrotopia och Xodus (2013–2022), ett slags multimedieprojekt med musik, koreografi och ljusdesign, och där Martin Fröst framträdde både som klarinettist, dirigent, textförfattare och ”ceremonimästare”. Repertoaren spann genom hela världshistorien, från flertusenåriga notfragment till den allra senaste nutida musiken, vilket kan sägas vara typiskt för hur Martin Fröst fungerar som musiker. Det handlar om att fånga musikens innersta väsen, oavsett om det är klarinetten som är verktyget, eller dirigentpinnen, och oavsett från vilken tid musiken kommer.

Martin Fröst framträder numera både som dirigent och klarinettsolist – ibland i båda rollerna samtidigt, som när han framför Mozarts klarinettkonsert – med världens främsta orkestrar: Concertgebouworkestern i Amsterdam, New Yorks och Los Angeles filharmoniska orkestrar, Gewandhausorkestern i Leipzig, London Philharmonic, med många flera.

Sedan 2019 är han chefsdirigent för Svenska Kammarorkestern. Ett projekt har handlat om att under en fyraårsperiod göra turnéer (med tåg!) och följa Mozart i spåren på hans resor genom Europa. Han driver även stiftelsen Martin Fröst Foundation, med målet att ge barn och unga världen över utbildning i musik, tillgång till instrument och möjlighet att utveckla den klassiska konsertformen för framtida generationer.

 

 

Concert length: 1 h 15 min