arrow

Chamber Unplugged - Klassiskt i advent

Kom närmare musiken – och musikerna – med Chamber Unplugged. Musiker ur Radiokören och Radiosymfonikerna bjuder på kammarmusik i Radiohusets Studio 2, en intim och engagerande konsertupplevelse. På konsertprogrammet står advents- och julmusik samt verk av stämföringens mästare, Johann Sebastian Bach, och den banbrytande renässanstonsättaren Carlo Gesualdo som experimenterade med stora klanger och spännande harmonik på ett sätt som var flera hundra år före sin tid.


Musiken

Ungefärliga tider

Robin Wells har som organist och musikdirektör framträtt vid otaliga konserter med engelsk körmusik. I över 60 år har han arrangerat och lett konserter och även undervisat bland annat vid den berömda privatskolan Charterhouse utanför London.

Med rötter i den sydeuropeiska herdekulturen spreds de medeltida visformerna under renässansen, via Italien och dess madrigaler, ut över hela Europa. Musik som visat sig bli långlivad och populär, ständigt föremål för arrangemang ända in i våra dagar, inte minst i England dit musikformen kom via Amsterdam. Där föddes Jan Pieterszoon Sweelink – Amsterdams Orfeus. Han är kanske främst känd för sina ca 70 briljanta klaver- och orgelstycken, alla tydligt inspirerade av de italienska och engelska mästarna. Det betydligt större utbudet av vokalmusik är mer präglat av den franska chansonen. Julmotetten Hodie christus natus est från 1619 är ett av hans mest kända verk och innehåller dåtida nymodigheter som kromatik och kontrapunkt.

Ett av Johann Sebastian Bachs mest älskade och kända verk är koralen ur sommarkantaten 147.  Den bygger på tidigare material och uppfördes i sin nya version den 7 juli 1723. Dess glädjefyllda text och ”trosbekännelse” gör att den passar i många sammanhang under kyrkoåret, så även till jul. Det många kanske inte vet är att Bach bearbetat en populär koral av den i Hamburg verksamme Johan Schopp (1590–1667), en på sin tid känd tonsättare och violinvirtuos. Hans musik framfördes till exempel på fredsbanketterna 1648 vid den westfaliska freden som markerade slutet på 30-åriga kriget.

Den italienska tonsättaren och musikern D Lavinio Virgili var kapellmästare i San Giovanni in Laterno, La Basilica Papale, i Rom. Han är främst tonsättare och arrangör av verk för kör, Ninna-Nanna a Gesù bambino är hans mest kända verk.

Carlo Gesualdo var en av de främsta madrigaltonsättarna. Hans musikaliska begåvning har dock fått tävla om uppmärksamheten med hans dramatiska leverne, främst genom hedersmordet på sin första hustru och hennes älskare. Uppväxt i en lågadlig miljö med tryggad ekonomi kunde Gesualdo ägna sitt liv åt sitt brinnande intresse – musik. Han anställde virtuosa sångare och musiker som framförde hans experimentella kompositioner. Musiken klingar påfallande modernt för våra öron, sex samlingar med madrigaler gavs ut under hans livstid. Hans vokalmusik kännetecknas av stark betoning av känsloord, ”hjärta” och ”smärta”, så kallad manierism. Bland konsertens tre madrigaler ingår även hans mest kända madrigal: Moro, lasso, al mio duolo.

 

Tillsammans med William Llewellyn ligger Wells bakom de flesta utgåvor av engelska carols och melodier och Wells egna tonsättningar i madrigalstil bygger på äldre texter.​ William Llevellyn var ​Robin Wells företrädare som ​konstnärlig musikalisk ledare​ på ​privatskolan Charterhouse utanför London. Llewell arrangerade madrigaler och carols och har lyft fram flera verk från medeltid och renässans. Llewellyn, liksom Wells​,​ ligger bakom de flesta utgåvor av engelska carols och melodier.

Robin Wells har som organist och musikdirektör framträtt vid otaliga konserter med engelsk körmusik. I över 60 år har han arrangerat och lett konserter och även undervisat bland annat vid den berömda privatskolan Charterhouse utanför London.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim