arrow

Chamber Unplugged - Lekfullt för stråkkvartett

Kom närmare musiken – och musikerna – med Chamber Unplugged. Musiker ur Radiokören och Radiosymfonikerna bjuder på kammarmusik i Radiohusets Studio 2, en intim och engagerande konsertupplevelse. Hör fyra tonsättare utforska stråkkvartettens mångsidighet, från sprallig och överraskande musik av John Adams till stämningsfulla toner av Arvo Pärt.

John Adams svit John’s Book of Alleged Dances, är en oförutsägbar och häftig samling korta stycken med obeveklig energi. Film Credits och Fyrsta av isländske Ólafur Arnalds kommer ur hans samling Living Room Songs, sju stycken komponerade och inspelade under sju dagar i tonsättarens egen lägenhet. Dessutom framförs Shivers komponerad av kvartettens egen cellist, Johanna Sjunnesson, ett verk som även innehåller videoprojektioner .


Musiken

Ungefärliga tider

John’s Book of alleged dances av John Adams är en sprallig, överraskande och tekniskt krävande svit som tog John Adams ett år att komponera. Danserna är ”alleged” (sv. ”påstådda”) för deras steg har ännu inte uppfunnits, sa Adams när sviten var klar, men vid det här laget har koreografer som Paul Taylor skapat verk till de korta styckena. Deras lustiga och sardoniska ton återspeglar Kronoskvartettens medlemmar, som Adams hade i baktanken under tonsättningen. Kvartetten framförde verket för första gången 1994. Pianot är preparerat i sex av de tio styckena i stil med hur John Cage satte in skruvar, bultar, suddgummin och annat oväntat material mot strängarna för att hitta nya ljud. Adams fick fram ett slagverksaktigt ljud som han spelade in och som loopas i bakgrunden när instrumentalisterna framför den sprakande sviten live.

Text: Mats Hansson

Arvo Pärts Fratres (sv. ”bröder”) tonsattes 1977. Fratres är ett meditativt stycke som har skapats utifrån enkla matematiska regler. ”Det komplexa och mångfaceterade förvirrar mig bara,” säger Pärt, ”och jag söker efter enhet.” I sin strävan efter att hitta ”den perfekta saken”, som får allt oviktigt att försvinna, utvecklade Pärt den minimalistiska stilen ”tintinnabuli”; det som han också har blivit mest känd för. Pärt arbetar med ett fåtal enkla element som upprepningar och speciellt treklanger i sin minimalism och hämtar inspiration från polyfonisk renässansmusik och mäss-sång. ”De tre tonerna i treklangen är som klockor,” säger Pärt, därav namnet ”tintinnabuli” (sv. klockor).

Text: Mats Hansson

Ólafur Arnalds komponerade samlingen Living Room Songs 2011. Sju låtar skrevs, spelades in och filmades i Arnalds lägenhet i Reykjavik under sju dagar. Varje dag skapades en ny låt som släpptes som gratis mp3-fil och streamad video. Två år tidigare gjorde tonsättaren ett liknande projekt med samlingen Found Songs. Första låten som komponerades i samlingen Living Room Songs fick namnet Fyrsta, alltså ”första” på isländska, inte bara för att låten var först ut, utan även för att den innehåller det första pianotemat som Arnalds lyckades skriva en gång efter flera veckor med skrivkramp. Film Credits var den tredje låten som skrevs i samlingen. Den är en variation på ett tema som Arnalds komponerade till filmen Another Happy Day (2011).

Text: Mats Hansson

Johanna Sjunnesson har skrivit sviten Shivers som bygger på hennes intention att använda sig av ”musikaliska minnen som fastnat i min hjärna”, som sedan har spirat vidare till något helt annat. Klangvärlden och melankolin i sviten påminner kanske främst om den som återfinns hos hennes stora idol Ólafur Arnalds, men hennes influenser hämtas inte bara från ambient och elektroakustisk musik utan även från 1600-talsmusik och sånger från barndomen. Avskalade, djupt berörande och allvarstyngda låtar som ”Requiem” (inspirerad av Verdi), ”Marais” (inspirerad av Marin Marais gambamusik) och ”Sibel” mynnar ur Sjunnessons ”längtan efter det oerhört enkla, en klang att få landa i och sjunka in i som är väldigt anspråkslös men kommer från mitt hjärta.”

Text: Mats Hansson

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim