arrow

Chamber Unplugged - Saariaho, Mazzoli och Lindström

Kom närmare musiken – och musikerna – med Chamber Unplugged. Musiker ur Radiokören och Radiosymfonikerna bjuder på kammarmusik i Radiohusets Studio 2, en intim och engagerande konsertupplevelse. Inled veckan med suggestiv, tänkvärd och utforskande musik för flöjt och stråktrio.

Kaija Saariaho är inte främmande för att utforska och utmana möjligheterna hos instrumentalister och sångare. I Laconisme de l’aile prövar hon tvärflöjtens olika klanger och ljud, från det ljusa och klara till det kärva och dova. Amerikanska Missy Mazzolis folkmusikinspirerade Lies You Can Believe In handlar om vandringssägner och rövarhistorier, berättelser som har ett korn av sanning men som broderats ut för den dramatiska effektens skull. Sånger till Emelie av violinisten och tonsättaren Emmy Lindström skrevs till minnet av tsunamins offer i Thailand 2004, en stark och känslosam historia som inte behöver broderas ut.


Programändring

Det ursprungliga programmet med Arnold Bax, Albert Roussel och André Jolivet har utgått och ersatts med verk av Kaija Saariaho, Missy Mazzoli och Emmy Lindström.

Medverkande

 

Föddes i den lilla staden Burgess Hill strax utanför Brighton i England och började spela blockflöjt vid fyra års ålder och flöjt vid sju. Har tidigare haft kontrakt med BBC Philharmonic Orchestra, där hon spelade flöjt och piccola, samt gästspelat med English National Opera, Londons filharmoniska orkester, Göteborgs symfoniker, Kungliga filharmoniska orkestern med flera. Idag är hon medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2013 under Daniel Hardings ledning.

Violinist som studerade på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm, Indiana University i USA och Edsbergs Slott. Diplomkonserten ägde rum i Grünewaldsalen i Stockholms konserthus 2014. Sofie Sunnerstam har framträtt som solist med bland annat Norrköpings Symfoniorkester och Kungliga Musikhögskolans Symfoniorkester. Hon har även medverkat på kammarmusikfestivaler och konsertturnéer i Europa, Indien och Nya Zeeland. Idag frilansar hon i orkestrar som Radiosymfonikerna, Trondheim Symfoniorkester och Svenska Kammarorkestern.

Tidigare medlem i Stockholmsfilharmonikerna från 2008 och är sedan 2013 alternerande stämledare i violastämman i Radiosymfonikerna. Har studerat för David Takeno vid Guildhall School of Music and Drama i London, för Lars Anders Tomter vid Edsbergs musikinstitut, samt vid Sibeliusakademien i Helsingfors för Jouko Mansnerus. Diplomerades 2008 med högsta betyg. Har spelat på de flesta musikfestivaler i Finland och framträtt som solist med bland annat Nationaloperans orkester i Helsingfors

Cellist anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2002. Spelar som kammarmusiker vid sidan av, bland annat i en stråkkvartett. Utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Studierna fortsatte sedan på masternivå i New York på Eastman School of Music. Har vid flera tillfällen blivit tillägnad kompositioner av Sven-David Sandström, bland annat ett verk för solocello.

Musiken

Ungefärliga tider

”Möjligheten att röra sig från hemliga viskningar till klara, vackra och ’abstrakta’ ljud var startpunkten för Laconisme de l’aile,” säger Kaija Saariaho som blandar röstens och andningens rytm och klangfärg med flöjtens i sitt verk från 1982. Texten som flöjtisten läser upp inledningsvis är hämtad från författaren Saint-John Perses Oiseaux (Fåglar) från 1962. Perse, som belönades med nobelpriset i litteratur 1960, skildrar fåglarnas flykt i sina dikter, hur de trotsar gravitationen och tar sig fram genom himlen. Saariaho fascinerades av Perses poesi och framförallt hur han återger de linjer som fåglarna formar när de flyger. Det är dessa linjer som flöjten drar upp även i det akustiska rummet. Laconisme de l’aile betyder något i stil med ”vingens bryskhet”. Linjerna bryts hastigt av och flöjten får ständigt hitta nya spår att utforska, nya klanger och ljud att leka med och nya halsbrytande tekniker. Saariahos mystiska stycke är lika utforskande som det är utmanande. Det håller en oupphörligt på spänn medan det uppvisar tvärflöjtens möjligheter och färgrikedom.

I Lies You Can Believe In (2006) är det storstadens stress som gestaltas. Missy Mazzoli blev, som så många andra, överväldigad av stadsstressen när hon flyttade till New York 2006. Det hektiska tempot i städer påverkar oss onekligen och forskare har både hittat kopplingar mellan stadsmiljön och psykiska sjukdomar, samt faktiska skillnader i hjärnan mellan stadsbor och landsortsbor. Upplevelsen av New Yorks frenetiska energi , mani och våldsamheter och att den påverkar oss blir sällan så påtaglig som i Mazzolis stycke, men det handlar också om vandringssägner och rövarhistorier. Lögnerna som du kan tro på, enligt tonsättaren, är de improviserade berättelser som är påhittade men inte skadliga. Hennes stycke hämtar inspiration både från romsk musik, punk och traditionell bulgarisk och rumänsk folkmusik.

Sånger till Emelie (2008) skrevs till minnet av tsunamins offer i Thailand 2004, där Emilie dog med hela sin familj. Verket består av tio satser, däribland Psalm över Katarina kyrkogård och Melodi till Emelie. Tonsättaren Emmy Lindström var med i programserien Med utvidgade sinnen i P2 där hon berättade att hon skriver musik som bomull och med en lugnande effekt för att hantera det överväldigande, inte bara fenomen som tsunamin utan även hennes hyperaktivitet. Programserien ställer frågan om diagnoser kan vara ett avstamp för konsten, och för Emmy Lindström var det just så. ADHD-diagnosen befriade henne, säger hon, för då behövde hon inte längre låtsas att hon var som alla andra. Det tråkigaste hon gjort i sitt liv var att ta medicin för att dämpa sin hyperaktivitet. Idag förstår hon att hyperaktiviteten är källan till hennes kreativitet och att musiken och diagnosen befruktar varandra. Nu ser hon hyperaktiviteten främst som en tillgång för att skapa sin lugnande musik. Och hon är tacksam för att hon är annorlunda.

Text: Mats Hansson.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim

Biljetter

Ingår i följande abonnemang: