arrow

Grattis Esa-Pekka!

Under hela sin karriär som dirigent och kompositör har Esa-Pekka Salonen varit den nya musikens och de nya uttryckens förkämpe. I sin Cellokonsert pressar han, i en virvelström av toner, bokstavligen solisten till gränsen för vad som är spelbart. På 1600-talet låg violinvirtuosen och tonsättaren Heinrich Biber i musikalisk framkant med inte minst Battalia à 10 där han använde för sin tid mycket ovanliga tekniker och spelsätt. Beethovens idérika och rytmiskt livfulla Symfoni nr 7 formligen sprudlar av jubel och inspiration; vad kan väl passa bättre att fira Radiosymfonikernas tidigare chefsdirigent och tillika en av Östersjöfestivalens grundare.

När han som 21-åring för första gången klev upp på podiet, då framför Finska radions symfoniorkester, såg han sig själv snarare som en tonsättare som dirigerade vid sidan om. Ödet ville annorlunda, men även om Esa-Pekka Salonen är mer känd som dirigent är komposition lika viktigt. Han har själv sagt att båda sidor stimulerar varandra, att tonsättarhjärnan alltid är med. Salonens Cellokonsert utforskar innebörden i virtuositet, ett ord som förknippas med blixtrande rörlighet, avancerade rytmer och teknisk briljans. Han menar dock att även de tysta, nästan helt stillastående ögonblicken kräver oerhörd skicklighet; virtuositet är också att ge en enda ton den djupaste mening. Salonen har beskrivit sig själv som kroniskt nyfiken och har i konserten hämtat inspiration från vitt skilda håll: inslag av kaosteori, meteorologi och astronomi kombineras med detaljrik orkesterbehandling och, i såväl enkla som komplexa partier, virtuosa cellosolon.

En annan banbrytare i sin tid var Heinrich Biber, en österrikisk violinist som med orädd nyfikenhet och musikalisk skicklighet skrev några av musikhistoriens vikigaste verk för instrumentet. Han experimenterade med att stämma om instrumentets strängar, flerstämmighet och mycket avancerad spelteknik. I verket Battalia à 10 har han – redan 1673 – använt sig av olika slags utökade spelsätt som många i dag nog skulle betrakta som moderna, eller åtminstone samtida. Som namnet antyder är det en strid, en batalj, som gestaltas komplett med kanonskott, vinande gevärskulor och taktfasta militärtrummor. Genom att preparera instrumenten med pappersbitar, spela med trä-sidan av stråken och knäppa hårt på strängarna framträder slagfältet för lyssnarnas öron. En av satserna utspelar sig mellan striderna, när de försupna soldaterna sitter och sjunger diverse tyska, böhmiska och tjeckiska folksånger i en kakofoni som närmast för tankarna till Charles Ives.

Richard Wagner, ofta förknippad med sina mäktiga och dramatiska operor, blev som tonåring en stor beundrare av Beethoven. När han 14 år gammal för första gången hörde Beethovens sprudlande Symfoni nr 7 lär han ha blivit tagen, som många andra både före och efter honom, och han beskrev senare symfonin som ”dansens gudomliggörande”. Å ena sidan ett okarakteristiskt uttalande mot bilden av Wagner som allvarsam, intellektuell och svårmodig, men samtidigt och likafullt ett bevis på musikens oemotståndliga lekfullhet och livsglädje. Musikforskaren George Grove skrev att symfonins medryckande fjärde sats ”regeras av en kraft som är bokstavligen oerhörd”. Andra satsen, som i sig blivit ett uppskattat konsertstycke och gjorts i såväl folk- som rockversioner, blev vid uruppförandet så uppskattat att det fick spelas en gång till. Som sagt: vilket bättre sätt än detta att fira en av vår tids största och mest uppskattade musiker, Esa-Pekka Salonen!


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER arrow SÄNDS I P2 DEN 1 SEPT, 19:03 Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios symfoniorkester är en av Europas bästa och mest mångsidiga orkestrar. Deras repertoar innefattar såväl älskade klassiska verk som ny musik av spännande samtida tonsättare och samarbeten med framstående populära artister i en ständig strävan att utvecklas och bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord i musiktidskrifter och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. Med en sällsynt känsla och lyhördhet, ödmjukhet inför musiken och tillsammans med chefsdirigenten Daniel Harding ligger orkestern i musikalisk framkant på världens stora scener.

Esa-Pekka Salonen utmanar och förnyar ständigt konstmusikens roll och plats i samhället. Han är förste dirigent och konstnärlig rådgivare för Philharmonia Orchestra i London, hedersdirigent för Los Angeles Philharmonic och residenstonsättare vid New York Philharmonic. Dessutom är han konstnärlig partner vid Finlands nationalopera och balett, där han bland annat skall dirigera hela Wagners Nibelungens ring och hans egna verk tas upp på repertoaren. Salonen ligger även bakom en banbrytande app som låter användaren utforska orkestermusik på djupet och är rådgivare till ett forskningsprojekt för att utveckla musik som medicin. Esa-Pekka Salonen är en av Östersjöfestivalens grundare och sitter sedan festivalens början i dess konstnärliga råd.

Med en kombination av konstnärlig integritet, intensitet och elegans har cellisten Truls Mørk spelat sig till toppen solisteliten. Han uppträder med de största orkestrarna runt om i världen: Orchestre de Paris, Concertgebouworkestern i Amsterdam, New York Philharmonic, Gewandhausorchester Leipzig och NHK Symphony Orchestra i Tokyo för att nämna några. Mørk har spelat in de stora solokonserterna av Dvořák och Elgar liksom av Britten och Sjostakovitj, samt både Bachs och Brittens samlade cellosviter. Mørk är också hängiven den nya musiken och har uruppfört mer än 30 verk av tonsättare som Krzysztof Penderecki, Hafliði Hallgrímsson och Einojuhani Rautavaara.

MISSA INTE ÖSTERSJÖKLIPPET!
10 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av tre olika konserter vid samma tillfälle.
15 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fyra olika konserter vid samma tillfälle.
20 % rabatt på ordinarie biljettpris vid köp av fem eller fler olika konserter vid samma tillfälle.
TILL ÖSTERSJÖKLIPPET

Här ser du hela festivalprogrammet