arrow

Maestro Blomstedt

Herbert Blomstedt bjuder med hela sin erfarenhet och skicklighet på optimistisk och livsbejakande musik. Bachs kantat Jauchzet Gott in allen Landen, med sina sprudlande sopran- och trumpetstämmor, gör verkligen skäl för sitt namn: Lovsjung Gud i alla länder. Drygt hundra år senare skrev Mendelssohn sin Lobgesang, ett jublande verk med smittsam glädje.

Av Felix Mendelssohns fem ”mogna” symfonier intog länge den så kallade Lobgesang, skriven till 400-årsminnet av Johann Gutenberg och uppfinnandet av boktryckarkonsten, en undanskymd plats. Men inom ramen för det gångna halvseklets omfattande Mendelssohn-renässans har verket åter blivit populärt. Kronologiskt är det egentligen hans fjärde och näst sista symfoni; numreringen följer förlagsutgivningen, inte tillkomstår, och Mendelssohn kallade själv aldrig verket för en symfoni.

Mendelssohn hade svårt att genrebestämma Lobgesang innan den fick beteckningen symfoni-kantat. Denna hybridform till trots blev Lobgesang, vars textavsnitt är hämtade ur Bibeln, under 1800-talet ett av hans mest populära verk. Det omfångsrika, elva satser långa verket var ämnat att framföras i konsertsalen och inte i kyrkorummet. Uruppförandet ägde rum inom ramen för den tre dagar långa Gutenberg-festen i Leipzig i juni 1840. Staden var då sedan länge centrum för tyskt förlagsväsen och firandet var en hyllning till de upplysningsideal som möjliggjorts genom boktryckarkonstens innovationer.

En annan stor kompositör som liksom Mendelssohn verkade i Leipzig var Johann Sebastian Bach som var körledare i Tomaskyrkan i Leipzig från 1723 fram till sin död 1750. Under åren i Leipzig tillkom många sedermera berömda verk liksom många kantater, framför allt under hans första år i Leipzig. Jauchzet Gott in allen Landen är dock yngre. Den uruppfördes 1730 men kan ha skrivits tidigare. Unikt för denna kantat är Bachs användande av trumpet- och sopransolister som båda ges virtuosa solostämmor. Solisternas insatser har beskrivits som besittande ”jubel i överflöd och bländande skönhet”, passande kantatens titel: Lovsjung Gud i alla länder.

Bach ledde under flera år musiksällskapet Collegium Musicum i Leipzig, en av många liknande ensembler som uppstod och blomstrade i tyska städer under 1700- och 1800-talet. En annan sådan orkester var Grosses Concert, som nästan fyrtio år efter grundandet 1743 flyttade till Leipzigs tyghandlarhus, Gewandhaus. Femtio år senare blev Felix Mendelssohn Gewandhausorkesterns femte chefsdirigent och drygt 160 år därefter skulle den posten tillfalla ingen mindre än Herbert Blomstedt. Han ledde den anrika orkestern i sju framgångsrika år och gav nyligen även Lobgesang med dem, tillsammans med solisterna Marie Henriette Reinhold och Tilman Lichdi. Till denna konsert i Berwaldhallen kommer också sopranen Simona Houda-Šaturová, som även sjunger solopartiet i Bachs Jauchzet Gott in allen Landen.

Text: Henry Larsson, David Saulesco


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER arrow RADIOKÖREN Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Radiokören är som en bergsbestigare i musikvärlden. Flera hundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna i sitt slag. Genom Sveriges Radio P2 når kören inte bara konsertpubliken utan också en mängd lyssnare i etern och på webben.

I maj 1925 hade Radiokören sin allra första konsert och ribban lades högt redan från början. När ensemblen grundades var ett av dess uppdrag att ”verka på en hög ideell, kulturell och konstnärlig nivå”. Den legendariske körledaren Eric Ericson utvecklade kören till en världsberömd ensemble och under hans ledning lockades tonsättare som Paul Hindemith, Frank Martin och Igor Stravinsky till Stockholm. Där fick de höra sin musik framförd som de aldrig hört den tidigare. Även svenska tonsättare skrev körmusik på nya sätt, inspirerade av den unika ensemblens möjligheter.

I januari 2011 utsågs Radiokören till en av världens tio bästa körer av den brittiska tidskriften Gramophone. Körens skivinspelningar har belönats med exempelvis det prestigefyllda Edison Klassiek (Mass & Motets, 2015) och Diapason d’Or (Nordic Sounds, 2011). Regelbundna turnéer hör till körens verksamhet och vid utdelningen av Musikexportpriset 2010 belönades ensemblen med regeringens hederspris för att de ”under mer än ett halvsekel satt den svenska körmusiken på kartan”. I november 2017 gästade Radiokören Lincoln Center i New York City tillsammans med Svenska Kammarorkestern och dirigent Thomas Dausgaard med Beethovens Missa solemnis. I april 2018 gjorde de Mozarts Mässa c-moll med Berlinfilharmonikerna under ledning av Daniel Harding vid tre utsålda konserter och tidningen Tagesspiegel skrev: ”Det är med rätta kören anses vara en av de bästa av sitt slag.”

Under säsongen 2018–2019 kommer Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester att göra flera storslagna verk för kör och orkester, som Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht och Brahms Ein deutsches Requiem. Naturligtvis hyllar kören sin tidigare chefsdirigent, Eric Ericson, med en jubileumskonsert helt i Ericsons egen anda med banbrytande ny musik och portalverk ur körrepertoaren. Samarbetet med Jacob Mühlrad fortsätter med ett nytt uruppförande i november 2018, det mångbottnade stycket Time. Under säsongen uruppför Radiokören även spännande ny musik av Ylva Skog, Malin Bång, Lisa Streich och högaktuella Raminta Šerkšnytė. I april 2019 väntar en gränsöverskridande konsert med den prisbelönade sångerskan Ane Brun och dirigent Hans Ek. Ett nytt år fyllt av överraskningar och fantastisk musik.

Herbert Blomstedt debuterade 1954 med Kungliga Filharmonikerna och fick därefter uppdrag som chefsdirigent för många orkestrar, däribland Sveriges Radios symfoniorkester, Staatskapelle Dresden, San Francisco symfoniorkester, NDR symfoniorkester Hamburg och Gewandhausorkestern i Leipzig. Utöver det har han varit gästdirigent för flertalet orkestrar. Han är hedersdirigent för Gewandhausorkestern, NHK Symphony Orchestra, San Francisco Symphony Orchestra, Danmarks Radios symfoniorkester och Sveriges Radios symfoniorkester.

Simona Šaturová är känd för operaroller som Violetta i Verds La traviata, Servilia i Mozarts Titus, Konstanze i Enleveringen ur Seraljen och Adele i Strauss Läderlappen. Hon är likaså internationellt uppmärksammad konsert- och oratoriesångerska med Mozarts Mässa c-moll som ett av hennes mest framförda verk. Även Mahlers Symfoni nr 2 och Beethovens Symfoni nr 9 finns på hennes repertoar. Hon har spelat in album på bland andra Supraphon, Classico och Sony/BMG som fått fina utmärkelser, bland annat från Preis der Deutschen Schallplattenkritik.

Marie Henriette Reinhold har uppträtt som solist med bland andra Orchestre des Champs-Élysées, Gewandhausorchester Leipzig, Concerto Köln och Il Giardino Armonico samt med körer som Collegium Vocale Gent, Münchener Bachchor och Kammerchor Stuttgart. Bland operarollerna kan nämnas Grevinnan i Albert Lortzings Tjuvskytten, Fricka i Wagners Rhenguldet, Cornelia i Händels Julius Caesar och tredje damen i Mozarts Trollflöjten. På skivmärket Carus medverkar hon i en inspelning av Haydns Stabat Mater med Kammerchor Stuttgart och Frieder Bernius.

Tilman Lichdi var mellan 2005 och 2013 fast medlem av Nürnbergs Stadsteaters ensemble där han gjorde alla de stora tenorrollerna med särskild förkärlek för Mozarts operor. Han arbetar återkommande med dirigenter som Ton Koopman, Herbert Blomstedt och Martin Haselboeck. Nyligen har han bland annat gjort Mendelssohns Lobgesang med Gewandhausorchester Leipzig och Bachs Mässa h-moll med Berlinfilharmonikerna och turnerat med Ton Koopman och Amsterdam Baroque Orchestra. Mot slutet av 2018 gör han Schuberts Die schöne Müllerin med gitarristen Klaus Jaeckle.

Musiken

Ungefärliga tider

Johann Sebastian Bach skrev åtskilliga kantater. Ungefär tvåhundra är bevarade men han antas ha skrivit betydligt fler som sedermera gått förlorade. Merparten är sakrala, men ett drygt dussintal av de kända kantaterna är profana. De flesta av Bachs kantater tillkom under hans första år som Thomaskantor, ansvarig för kyrkomusiken i Leipzig, då det inte var en ovanlighet att han skrev en ny varje vecka. Bach skrev antagligen sin sista kantat någon gång under 1745.

1730 skrev Bach Jauchzet Gott in allen Landen, en kantat som inte hörde till något särskilt datum i kyrkoåret, men uruppfördes 15:e söndagen efter Heliga Trefaldighets dag. Kantaten är en av få som inte omfattar körsång utan enbart solist, i detta fall en sopran. Textförfattaren är okänd men har inspirerats av olika bibelavsnitt, inte minst ur Psaltaren. Texten avslutas med ett avsnitt ur psalmen Min själ skall lova Herran, Nun lob, mein Seel, den Herren.

Detta är även Bachs enda kantat skriven, utöver sedvanliga stråkinstrument och continuo, för solotrumpet. Från Bachs ankomst till Leipzig till sin död var musikern och kompositören Gottfried Reiche Bachs förste trumpetare och lär ha varit den till vilken trumpetstämman skrevs. Av kantatens fem satser är det yttersatserna som inkluderar trumpeten; den koloratur-utsmyckade första satsens aria och det avslutande, festliga Alleluja. Andra satsens recitativ i moll leder enkelt och okomplicerat vidare till mittensatsen, koralens andra aria, även den i moll men med ljuvliga linjer för sopransolisten. Fjärde satsen är en koralfantasi där sopranen sjunger en enkel, vacker melodi över ett rörligt, lekfullt ackompanjemang i continuo och två violiner, och utan avbrott kommer finalens utbrott av ren, oförfalskad glädje över människans relation till Gud.

Text: David Saulesco

Mendelssohn tyckte själv att bara hans tredje symfoni, ”den skotska”, var riktigt fullvärdig. Inte ens A-dursymfonin, ”den italienska”, blev han trots omarbetningar så nöjd med att han lät publicera den. Däremot vittnar många framföranden av Symfoni nr 2 ”Lobgesang” under Mendelssohns egen ledning, om hans kärlek till detta verk. Att Mendelssohn trots detta inte nämnde den vid sidan av den skotska symfonin berodde kanske på att han ville vara noga med språket; någon symfoni i egentlig mening är inte denna ”symfoni-kantat”.

Det låg annars i tiden att liksom Beethoven föra in vokala inslag i den symfoniska satsen. Richard Wagner skulle snart börja förkunna sitt evangelium om att instrumentalmusiken måste förena sig med sång- och scenkonst för att motivera sin fortsatta existens. Men Wagner pratade mest i egen sak – han skrev som bekant bara en symfoni – och framtiden skulle visa på den mänskliga röstens motsträvighet i symfoniska sammanhang. Därför gör vi Mendelssohn ingen orätt om vi tar fasta på beteckningen symfonikantat, snarare än symfoni, när det gäller Lobgesang.

Några forskare har hävdat att Mendelssohn arbetade på både en symfoni och en kantat när han fick en beställning på ett större verk till boktryckarkonstens 400-årsjubileum i Leipzig 1838–1840. Han skulle då ha fogat samman båda styckena med ett enkelt handgrepp: Det högtidligt uppåtstigande trombon-motivet som inleder symfonin blev ett sammanbindande huvudtema genom att också presenteras i den första körsatsen.

Lobgesang, lovsång, inleds med tre ordinärt symfoniska, instrumentala avsnitt: ett allegro, ett scherzo och ett adagio. Två imponerande lovsånger tillkännager sedan ett trösterikt budskap om ljusets seger över mörker och plåga. Texterna lär Mendelssohn själv ha sammanställt ur Bibeln och ljuset får symbolisera människoandens triumf genom boktryckarkonstens livgivande inverkan på en undertryckt och olycklig mänsklighet.

 

Text: Jan Lennart Höglund

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 35 min

Ingår i följande abonnemang: