arrow

Mäkelä möter Leonidas Kavakos

Radiosymfonikernas förste gästdirigent Klaus Mäkelä bjuder på ett fullspäckat konsertprogram med musik från olika epoker. Mäkelä möter violinisten Leonidas Kavakos som gjort sig erkänd över hela världen som en violinist och artist av sällsynt kvalitet, hyllad för sin ojämförbara teknik, sitt fängslande artisteri och musikaliska integritet. Kavakos spelar Szymanowskis trollbindande Violinkonsert nr 2. På programmet står även musik av Adams, Berio och Beethoven.  

Klaus Mäkelä rivstartar veckans konsert med John Adams Short ride in a fast machine. Det rytmiska temat fortsätter med musik av Karol Szymanowski, Polens kanske största 1900-talstonsättare, vars andra violinkonsert som har influenser av både Stravinsky och folkmusik. Leonidas Kavakos tar sig an den stämningsfulla och ovanliga violinkonserten med intensitet och integritet. Om rytmen stått i fokus före konsertens paus så målar fortsättningen upp orkesterns gränslösa klangfärger.

I Luciano Berios orkestrering av Contrapunctus XIX ur Die Kunst der Fuge följer vi Bachs vindlande melodier. Orkesterns instrument  skapar ett annat ljudlandskap än det klaverinstrument Bach själv haft i åtanke. Det blir älskad musik i ny skepnad. Berios instrumentlusta återfinner vi i konsertens avslutande verk.

Beethovens andra symfoni är ett av de sista verken ifrån den första av hans tre ”perioder”. Här bemästrar han en tradition som Haydn och Mozart definierat, och tar samtidigt avsked från den. Beethoven använder för första gången orkestern som ett stort instrument. Resultatet är en munter och elegant symfoni där Beethoven tar nytt avstamp i sitt radikala nyskapande.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges orkester. Oavsett var i landet du bor kan du lyssna på orkesterns konserter i Sveriges Radio P2 i etern och på webben och flera av dem visas också i Sveriges Television. Varje år framför orkestern älskade verk ur den klassiska repertoaren och nyskriven musik av spännande, samtida tonsättare. Dessutom samarbetar de med framstående jazz-, pop- och rockartister och strävar ständigt efter att utvecklas och bryta ny mark.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Under de första 40 åren ansvarade en rad olika musikprofiler för den radiosända orkestermusiken. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har sedan dess, under enastående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, formats till en internationellt ryktbar konstmusikensemble i toppklass. Sedan 2007 är Daniel Harding orkesterns chefsdirigent som säsongen 2016–2017 firade sitt tioårsjubileum med att göra tre av 1800-talets stora symfoniska verk.

Orkestern turnerar regelbundet och blir ofta inbjuden till internationella festivaler och konserthus. Våren 2016 turnerade de i Europa tillsammans med Mozart-specialisten Maria João Pires och den uppmärksammade violinisten Veronika Eberle. Under 2014 gästade de såväl påskfestivalen i Aix-en-Provence som the BBC Proms i London. I maj 2017 gjorde orkestern en stor turné med musik av bland andra Ravel, Dvořák och Mahler. Tillsammans med den Grammybelönade violinisten Joshua Bell besökte de bland annat Wien, Salzburg och Milano. Under Östersjöfestivalen 2017 uruppförde Sveriges Radios Symfoniorkester Aeterna av Anders Hillborg, ett beställningsverk som är en del av ett filmprojekt om FN:s 17 miljömål. Festivalen avslutades med Mahlers Symfoni nr 6 under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

I augusti 2018 avslutade orkestern den prestigefyllda Edinburgh International Festival med Mahlers Symfoni nr 8, med vilken de bara veckan innan öppnat den sextonde Östersjöfestivalen. Säsongen 2018–2019 omfattar flera stora verk för kör och orkester som Brahms Requiem och Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht. Sveriges Radios Symfoniorkester är också mycket stolta att presentera sin nye förste gästdirigent, Klaus Mäkelä, som kommer att göra tre konserter under säsongen med bland annat Sjostakovitjs femte, sjätte och sjunde symfonier. Andra uppmärksammade gästspel är Malin Byström, Christian Gerhaher, dirigenten Mirga Gražinytė-Tyla och pianisten Conrad Tao. I november 2018 åker orkestern på en ny, omfattande Europaturné och i september gästade de dessutom Anima Mundi Festival i Pisa.

Klaus Mäkelä är från och med hösten 2018 förste gästdirigent för Sveriges Radios symfoniorkester. Han har beskrivits av Norrköpings Tidningar som besittande ”en musikalisk intelligens bortom det vanliga” och har på kort tid gjort stort genomslag hemma i Finland såväl som runt om i Europa. Hösten 2017 debuterade han som operadirigent med Trollflöjten på Finlands nationalopera. Mäkelä är även konstnärlig partner vid Tapiola sinfonietta och konstnärlig ledare för Åbo musikfestspel.

Leonidas Kavakos är en flerfaldigt prisbelönad violinist som nyligen också börjat göra sig ett namn som dirigent. Som violinist har han närmast turnerat med Filharmonia della Scala och Gewandhausorchester Leipzig, med Yuja Wang samt med Yo-Yo Ma och Emanuel Ax. Som dirigent har han nyligen gästat exempelvis Boston Symphony Orchestra, Orchestre Philharmonique de Radio France, Wiener Symphoniker och Danska Radions symfoniorkester. Han har spelat in flera album på Sony, BIS, ECM och Decca.

Musiken

Ungefärliga tider

Karol Szymanowski, bördig från en polsk aristokratfamilj i Ukraina med svenska anor på moderns sida, komponerade sina båda violinkonserter för violinisten och vännen Paweł Kochański. Den första tillkom 1916 och den andra påbörjades i augusti 1932 under de båda vännernas vistelse i Szymanowskis hem i Zakopane i Tatrabergen. Violinkonsert nr 2, som färdigställdes i september 1933, har en mindre ymnig instrumentation än den första konserten – till exempel saknas harpor – men är i likhet med denna komponerad i ett enda stycke.

Karaktäristiskt för båda violinkonserterna är den intima dialogen mellan solist och orkester där solisten ibland smälter in i Szymanowskis klangligt prunkande och rytmiskt vitala orkesterväv, snarare än framträder som solist. Första satsens öppning inleder med en lång, lyrisk melodibåge i soloviolinen. De två delarna förbinds av en lång solokadens utarbetad av Kochański själv, som tyckte att konserten var för kort. Efter kadensen följer ett energiskt rondo där Szymanowski frammanar stiliserade klanger och rytmer från folk- och kapellmusiken i Karpaternas högländer med dess ”säckpipeliknande kakofoni”. Huvudtemat från första satsen återkommer i solostämman mot slutet, som om den försöker mana orkesterns vilda musicerande till ro. En av sjukdom märkt Kochański uruppförde konserten i Warszawa i oktober 1933. Tre månader senare var han död och Pawełs hustru Zofia förlät aldrig Szymanowski för dennes, som hon uppfattade det, påskyndande av sin makes död.

Text: Henry Larsson

Konsertintroduktion i Berwaldhallens nedre foajén 1 timme före konsertstart.

Ingår i följande abonnemang: