arrow

Oratorium av Händel

Berwaldhallen välkomnar barockspecialisten Emmanuelle Haïm, internationellt känd solist och ledare för ensemblen Le Concert d’Astrée. Här med Händels Tidens och insiktens triumf och med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Dirigenten och cembalisten Emmanuelle Haïm har tidigare gästat Drottningholms slottsteater och arbetat med svenska barockstjärnor. Tidig musik och barock är Haïms specialområden och när hon gör debut i Berwaldhallen är det med en ensemble ur Radiosymfonikerna och bland annat barocksopranen Sandrine Piau, en av Haïms återkommande kollegor. Händels allra första oratorium, Il trionfo del Tempo e del Disinganno eller Tidens och insiktens triumf, är också känt för arian ’Lascia la spina’ som tonsättaren återanvände flera år senare i en opera – fast då med titeln ’Lascia ch’io pianga’.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios symfoniorkester är en av Europas bästa och mest mångsidiga orkestrar. Deras repertoar innefattar såväl älskade klassiska verk som ny musik av spännande samtida tonsättare och samarbeten med framstående populära artister i en ständig strävan att utvecklas och bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord i musiktidskrifter och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. Med en sällsynt känsla och lyhördhet, ödmjukhet inför musiken och tillsammans med chefsdirigenten Daniel Harding ligger orkestern i musikalisk framkant på världens stora scener.

Emmanuelle Haïm är född i Paris och kommer från en musikerfamilj med orgeltillverkare från Bretagne. Hon utbildade sig först till pianist och cembalist och som ackompanjatör kom hon i kontakt med sångare som hade ett specialintresse för barocken, som till exempel Cecilia Bartoli. l dag är Emmanuelle Haïm en av Europas ledande uttolkare av barockmusik och särskilt Händels operamusik ligger henne varmt om hjärtat. Hon bildade den egna barockensemblen Le Concert d’Astrée år 2000 och har sedan dess bidragit till att ge särskilt den vokala barockmusiken en ny renässans. Dessutom är idag en av Europas mest eftertraktade dirigenter.

Den franska sopranen Sandrine Piau har ett livslångt och lustfyllt förhållande till barockmusiken och särskilt till Händel. Hon började sin bana som harpist men övertalades att börja med klassisk sång istället. Hon har gjort många av Händels operaroller på scen och på skiva och har framträtt på operascener och konserthus över hela världen. Hennes repertoar är omfattande och hon odlar även en kärlek till romansen, den franska och den tyska.

Så här berättar Sandrine Piau i en intervju: ”Händel var divornas kompositör, kastratsångarnas. Han kunde deras röster och han älskade dem. Hans musik är vad vi på franska kallar för ’la caresse’ [smekningen]. Ibland är det svårt och man får arbeta hårt, men hans musik är verkligen skriven för att sjungas.”

Inga Kalna är född och utbildad operasångerska i Lettland. Hennes karriär tog fart i London där hon gjorde en strålande debut som Pamina i Trollflöjten. Inga Kalnas repertoar omfattar så väl den klassiska bel canto-traditionen som barockmusiken och hon har utmärkt sig för sitt dramatiska och sensuella utspel i allt från Verdis La Traviata till Händels Alcina.

Romina Basso från Italien är en av vår tids mest uppskattade barocksångerskor. Hon utbildade sig i musik i Venedig och i litteraturhistoria i Trieste och har specialiserat sig på barockmusik och Rossini. Romina Basso har framträtt på världens främsta barockmusikfestivaler och konserthus och sjungit med ensembler som Accademia Bizantina, Les musiciens du Louvre och The King’s Consort, bland många andra.

Michael Spyres är född och uppvuxen på Ozarkplatån i USA och tillhör idag en av världens mest framstående tenorer. Han har erövrat i stort sett alla operatraditioner, framträtt på alla stora scener och gett ut en lång rad skivor – nu senast en hyllad soloskiva med titeln Espoir. Här gör Michael Spyres på nytt rollen som Tempo under Haïms ledning. De har återskapat Händels musik många gånger tidigare, inte minst vid succéuppsättningen av Il trionfo del tempo e del disinganno i Aix-en-Provence.

Musiken

Ungefärliga tider

När Georg Friedrich Händel skrev oratoriet vars titel i svensk översättning blir något i stil med Tidens och insiktens triumf, var Händel ännu en ung man. Året är 1707 och Händel är 22 år. Oratorier är en musikalisk genre på modet, ett musikaliskt verk för sångare och orkester, likt operan, men utan scenerier eller kostymer och ursprungligen ämnade att framföras i kyrklig musik och med religiösa teman.

Händels Il trionfo har inget religiöst innehåll. Snarare är det ett existentiellt idédrama, en moralitet om att stå vid skiljevägen för den smala respektive den breda vägen. Det finns också drag av historien om Faust och Mefistofeles. Fast här handlar det om Skönheten (Bellezza) och Njutningen (Piacere). Skönheten lockas att hänge sig åt Njutningen, men hon har svårt att bestämma sig eftersom hon också uppvaktas av desillusionen, eller Sanningen (Disinganno) och Tiden (Tempo). Eftersom oratoriet hade sitt ursprung i kyrklig miljö har det också en mer uppbygglig karaktär – jämförd med operan – så det är inte så svårt att gissa vilken väg Skönheten till slut väljer.

Librettot till Il trionfo del tempo e del disinganno skrevs av Benedetto Pamphilii och premiären skedde i Rom 1707. Oratoriet skrevs ursprungligen för fyra countertenors, det vill säga män med röster tränade i de högre röstlägen. Under barocken var det oftast män som sjöng i oratorierna eftersom kvinnor inte fick sjunga i katolska kyrkor. Här får vi dock höra tre kvinnor och en man i oratoriets fyra huvudroller.

Il trionfo del tempo e del disinganno har sällan spelats i Sverige men en av ariorna kommer publiken säkert att känna igen. I operan Rinaldo, som Händel skrev 1711, förekommer en aria som idag räknas till en av operakonstens främsta pärlor: Laschia ch’io pianga. Men arian förekommer faktiskt redan här, i Händels allra första oratorium, under titeln Lascia la spina.

Under musikfestivalen i Aix-en Provence 2016 dirigerade Emmanuelle Haïm en bejublad uppsättning av Händels Il Trionfo som utspelade sig i modern tid och med sångarna i vår tids klädsel. Uppsättningen har också förevigats på en DVD som släpptes 2017. Från denna numera legendariska uppsättning medverkar här tenoren Michael Spyres.

Text: Mikaela Kindblom


Georg Friedrich H
ändel
Född: 23 februari 1685, Halle an der Saale, Tyskland.
Död: 14 april 1759, London, Storbritannien.

Utbildning: Hertig Johan Adolf I blev varse den unge Georg Friedrichs musikaliska begåvning. Han rekommenderade pappa Georg Händel, och hertigens råd var svåra att bortse från, att pojken skulle utbildas i musik. Det resulterade i att han undervisades av musikern och tonsättaren Friedrich Wilhelm Zachow vilket i princip var den enda musikundervisning Händel fick.

Verk i urval: Messias, Dixit Dominus, Water Music och Music for the Royal Fireworks, operorna Rinaldo och Giulio Cesare in Egitto, oratorierna Israel i Egypten och Judıas Maıccabaeus samt Zadok the Priest som sedan 1727 framförts vid varje kröning av en brittisk monark.

Om Messias: 1700-talets publikreaktioner på Messias var starka. En skribent skrev ”den mest högklassiga komposition man har hört” medan verkets librettist Charles Jennings kritiserade kompositionen med att säga att ”jag gav Händel Messias som jag högaktar och han gjorde underhållning av det”.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 45 min inkl. paus

Under konserten kommer en textmaskin hängas upp. För att kunna läsa texten avråder vi till köp av platser på 1:a radens körläktare, 2:a radens körläkare samt platser över scen nära körläktarna.

Ingår i följande abonnemang: