arrow

40 ÅR AV MUSIK: EN KÖR, FYRTIO STÄMMOR

Radiokören och Andrew Manze är, som dirigenten själv hade kunnat säga, ”a match made in heaven”. Tillsammans firar de Berwaldhallens 40-årsjubileum med bland annat Brittens Hymn to St. Cecilia, det första körstycke som framfördes i Berwaldhallen, och Sven-David Sandströms tolkning av Purcells ömsinta Hear My Prayer. Dessutom Thomas Tallis magiska motett Spem in alium, här med ett specialskrivet preludium av världsberömda Unsuk Chin.  Missa inte denna galakonsert som även kommer att bjuda på spännande överraskningar. Konserten direktsänds med bild på Play.

Året var 1942 och på det svenska fartyget M/S Axel Johnson befann sig Benjamin Britten, på en sju veckor lång resa från New York till Liverpool. Under överfarten, mitt under brinnande krig, skrev han ett körstycke fyllt av luft och ljus – Hymn to St Cecilia. Sankta Cecilia levde i Rom, troligen under 200-talet, och räknas som kyrkomusikens skyddshelgon. Hon firas, särskilt i England, den 22 november som för övrigt var Brittens födelsedag. Texten är skriven av poeten och vännen W. H. Auden, vars verbala pyroteknik i kombination med Brittens eleganta musik i sanning blir en lovsång till själva musikens själ. Vad passar väl bättre än att fira ett konserthus med en hyllning till musikens beskyddare?

Än mer passande är det eftersom Hymn to St. Cecilia var det första körstycke som framfördes i Berwaldhallen. På samma konsert sjöngs även Johannes Brahms sista körstycken, Fem sånger för kör a cappella. Med största allvar tog sig Brahms an genren, som alltid med den klassiska traditionen i bakfickan. Även om formen är driven och strikt blommar tonsättaren ut i en betagande poetisk romantik. Bitterljuva klanger med något av den mörka stämning som smög sig in i Brahms sena musik, men kanske ändå med en ljusning i dur i sista satsen av vad som kan anses vara hans absoluta körhöjdpunkt.

Varför inte fira fyrtio år med fyrtiostämmig musik? Thomas Tallis skrev enligt en anekdot motetten Spem in alium för att matcha italienaren Alessandro Striggios fyrtiostämmiga mässa som hade dykt upp vid det engelska hovet där Tallis tjänstgjorde. Därmed åstadkom Tallis ett av den engelska renässansens största mästerverk, ett stycke som för några år sedan fick en oväntad renässans och avancerade på engelska topplistor då verket är centralt i E. L. James kioskvältare Fifty Shades of Grey. Till detta fantastiska verk har världsstjärnan Unsuk Chin specialskrivit en pendang, ett inledningsstycke där Tallis förtröstansfulla motett möter Chins suggestiva tonspråk.

Denna omfångsrika konsert rymmer även några av våra största svenska körtonsättare. Anders Hillborgs legendariska Mouyayoum, ett suggestivt, ordlöst klangstycke, ansågs på 1980-talet vara omöjligt att sjunga men har med tiden blivit en internationell körklassiker. Sven-David Sandström möter barockmästaren Henry Purcell i Hear My Prayer, ett av musikhistoriens mest innerliga uttryck för sorg och modlöshet som i Sandströms händer får den betryckta människans bön att ljuda över århundradena.

Text: Karin Ekedahl


RADIOKÖREN
Skriv ut

Medverkande

 

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att framföra nyskriven musik.

Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel. Rekrytering av ny chefsdirigent för Radiokören pågår.

Engelske dirigenten och violinisten Andrew Manze hyllas som en av sin generations mest inspirerande dirigenter med en kombination av både bred och djup repertoarkännedom, sällsynt kommunikationsförmåga och en osviklig utstrålning. Sedan hösten 2014 är han chefsdirigent för NDR Radiophilharmonie, Nordtyska radions symfoniorkester. Hösten 2018 tillträdde han dessutom som förste gästdirigent för Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. Han är återkommande gäst vid Mostly Mozart Festival i New York City och har den senaste tiden gästat orkestrar som Los Angeles filharmoniker, Concertgebouworkestern, Bayerska radions symfoniorkester och Halléorkestern.

Med NDR Radiophilharmonie turnerade han nyligen i Tyskland och Kina och har gjort prisbelönade inspelningar av verk av Felix Mendelssohn och Mozart. Han har även avslutat sin serie inspelningar av Ralph Vaughan Williams samtliga symfonier med Royal Liverpool Philharmonic Orchestra. I november 2016 beskrevs han av The Telegraph som ”den bäste av alla nu levande Vaughan Williams-uttolkare”. Han är också verksam som lärare, musikskribent och redaktör, Fellow vid Royal Academy of Music och gästprofessor vid Norges musikhögskola i Oslo.

Marc Korovitch är chefsdirigent för Paris ungdomskör, Jeune chœur de Paris, och arbetar regelbundet med bland andra Franska radions kör och den framstående franska kören Accentus. Med SWR Vokalensemble har han bland annat spelat in Ravels Daphnis och Chloé och framfört Berlioz Romeo och Julia, även tillsammans med NDR Chor. 2017 deltog Korovitch och kören Accentus vid invigningen av det nya konserthuset La Seine Musicale i Paris. Han uppträder vid festivaler runt om i världen som Mozartwoche i Salzburg, Festival de Radio-France i Montpellier, Mostly Mozart Festival i New York och Recontres Musicales i Évian i Frankrike.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim (inkl. paus)

GÖR DITT KONSERTBESÖK DEN 5 OKTOBER TILL EN HELHETSUPPLEVELSE!

UPPTAKT! Musikrevyn i Sveriges Radio P2 gästar Berwaldhallen. Start kl 12.30 i Berwaldhallens foajé.

Efter konserten håller baren öppet på det nyrenoverade entréplanet. Välkommen!

Café Berwald öppnar 2 timmar före konsert och du kan se hela utbudet här.

Ingår i följande konsertserier: