arrow

ENO REMIXED FOR ORCHESTRA - ETT PORTRÄTT AV BRIAN ENO

Brian Eno är den legendariska musikern, producenten, innovatören och multikonstnären, känd för sitt inflytande över den elektroniska musiken och som en av skaparna av ambientgenren. Han började som keyboardist i Roxy Music och har samarbetat med världsartister som U2, David Bowie och Coldplay. Dirigenten och arrangören Hans Ek, hyllad för sina konserter i Berwaldhallen, leder Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där symfoniorkestern tolkar Brian Enos elektroniska ljudlandskap i nya arrangemang signerade Hans Ek. Som solist i denna konsert möter vi Moto Boy.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 fredag 15 oktober kl 19.03.

Producent, låtskrivare, curator, artist. Brian Eno rör sig sömlöst mellan uppdragen. Lika smidigt förflyttar han sig mellan genrer. Experimentell konstmusik, videoinstallationer och ren popmusik existerar sida vid sida i hans musikaliska universum. Dirigenten Hans Ek har haft ett starkt förhållande till den brittiske musikern sedan tonåren:
– Jag fick upp ögonen för hans album Music for Airports samt hans samarbeten med David Bowie och Talking Heads i slutet på 1970-talet och har följt honom i massa olika sammanhang sedan dess, berättar Ek.
Ursprungligen blev Brian Eno känd som keybordist i det brittiska bandet Roxy Music. På senare tid har han blivit en av förgrundsgestalterna för musikgenren ambient, stilla atmosfäriska ljudlandskap utan rytm.
– Jag vill fånga Brian Enos särart som musiker och konserten kommer att präglas av hans mångfald, men ambientmusiken får ganska stor plats.
För Sveriges Radios Symfoniorkester har Hans Ek arrangerat tre remixer, i vilka publiken får färdas genom Brian Enos olika uttryck.
–   I konsertens alla tre delar rör vi oss mellan musiklandskap som ibland är väldigt instrumentala och konstmusikorienterade till delar som mer hör hemma i popvärlden.
Konsertens första del är huvudsakligen experimentell. Där ingår bland annat ett par låtar av Kraftwerk och Tangerine Dream, två band som inspirerade och formade Brian Enos tonspråk under 1970-talet. I andra delen möter vi musik ur Berlintrilogin, Brian Enos samarbete med David Bowie på 1970-talet. Konsertens sista del har visst fokus på det Brian Eno har producerat tillsammans med U2 och Coldplay.
Hans Ek har funderat över Brian Enos ambivalenta förhållningssätt till artistmyten. Inte sällan har han backat arenapopstjärnorna i deras produktioner, men han har också fokuserat helt på instrumentala uttryck i andra produktioner.
– Det är en förändring av hierarkierna i demokratisk riktning. I popvärlden är det ett sådant enormt fokus på artisten, men i arbetet med en symfoniorkester är det väldigt intressant att arbeta jämställt med uttrycken.

Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten med Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman, Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester, Copenhagen Phil och många fler. Under tio år var Hans konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Under senare år har Hans Eks egna produktioner hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är Bowie in Berlin, E.S.T. Symphony, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno och Dance Music Symphony.

Hans Ek har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Han har gjort två samarbeten med regissören Tomas Alfredson – filmen Låt den rätte komma in och en ny film om Jönssonligan som hade premiär 2020. Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt i tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage.

Hans Ek anlitas regelbundet som arrangör av orkestrar i Sverige och utomlands. 2020 framförde New York Philharmonic och Renée Fleming musik av Björk med arrangemang av Hans. Tillsammans med artisten Jenny Wilson har Hans skrivit musiken till skivan Trauma som utkom 2019.

Under 2021 fortsätter Hans arbetet med svenska och internationella orkestrar. I februari ges uruppförandet av Hans Eks nya pianokonsert Soundscapes 1974-78 med den finländska pianisten Iiro Rantala och Västerås Sinfonietta. Senare under våren presenteras verket 12 songs+ med Ane Brun, GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester och i juni framförs E.S.T. Symphony med Prague Radio Symphony Orchestra.

Moto Boy (Oskar Humlebo) har kallats den omisskänlige romantikern med den makalösa rösten. När han dök upp på den svenska musikscenen 2006 med sin sakrala sång och självklara utstrålning lämnade han få oberörda. Hans första skivor Moto Boy (2008) och Lost in the call (2010) togs emot väl av musikrecensenterna och beskrevs bland annat som ”en hel gosskör i fjäderboa.” Hans tredje skiva Keep your darkness secret (2014) spelades in i Funkhaus, Berlin med österrikiska producenten Niko Stoessl (SlikNik) och tog ett steg i en mer elektronisk, mörkare riktning.

2017 släpptes skivan New Music med ett sound i en radikalt ny riktning. Tillsammans igen med Niko Stoessl (SlikNik) skapade Moto Boy en spöklik mix av skandinavisk melankoli och Berlins klubbscen och skivan innehöll samarbeten med artister som Nina Persson, Berlinbaserade duon Grau, svenska polarelectronika-artisten Pikko och trummisen Christian Eigner.

2019 var Moto Boy åter aktuell nytt material, den här gången på sitt modersmål svenska. Första singeln Min stora kärlek gick direkt in på Spotifys ”indie highlights” spellista då den släpptes.

Under åren har Moto Boy också turnerat internationellt, öppnat åt artister som Whitney Houston och Smashing Pumpkins, komponerat musik till olika uppsättningar och själv medverkat i bland mycket annat uppsättningen Lubiewo – kärleksön på Göteborgs stadsteater, Monteverdi’s L’Orfeo på Wermland Operas samt den hyllade föreställningen The feeling of going på Malmö Opera.

Man har också kunnat se Moto Boy som livegitarrist med band som The Cardigans och The Ark på turné i hela världen.

Musiken

Ungefärliga tider

Part 1
First Light (Eno-Harold Budd)
Inland Sea (Eno)
Ho Renomo ( Eno-Cluster)
Emerald and Lime (Eno)
Radioland (Kraftwerk)
And then so clear (Eno)
Love on a real train (Tangerine Dream)
Lemon (U2)
Once in a lifetime (Eno-Talking Heads)
Mea Culpa ( Eno-David Byrne)
African Nightflight (Eno, Bowie)

Part 2
Speak My Language (Laurie Anderson)
Some are (Eno-Bowie)
Warszawa (Eno-Bowie)
Under Stars (Eno)
By this River (Eno)
Music for Airports 1:1 (Eno)
“Heroes” (Eno-Bowie)

Part 3
With or without you (U2)
UFO (Coldplay)
Paradise (Coldplay)
An Ending (Eno)