arrow

ENO REMIXED FOR ORCHESTRA - ETT PORTRÄTT AV BRIAN ENO

Brian Eno är den legendariska musikern, producenten, innovatören och multikonstnären, känd för sitt inflytande över den elektroniska musiken och som en av skaparna av ambientgenren. Han började som keyboardist i Roxy Music och har samarbetat med världsartister som U2, David Bowie och Coldplay. Dirigenten och arrangören Hans Ek, hyllad för sina konserter i Berwaldhallen, leder Sveriges Radios Symfoniorkester i en konsert där symfoniorkestern tolkar Brian Enos elektroniska ljudlandskap i nya arrangemang signerade Hans Ek. Som solist i denna konsert möter vi Moto Boy.

Konserten sänds i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play fredag 15 oktober kl 19.03.

Producent, låtskrivare, curator, artist. Brian Eno rör sig sömlöst mellan uppdragen. Lika smidigt förflyttar han sig mellan genrer. Experimentell konstmusik, videoinstallationer och ren popmusik existerar sida vid sida i hans musikaliska universum. Dirigenten Hans Ek har haft ett starkt förhållande till den brittiske musikern sedan tonåren:
– Jag fick upp ögonen för hans album Music for Airports samt hans samarbeten med David Bowie och Talking Heads i slutet på 1970-talet och har följt honom i massa olika sammanhang sedan dess, berättar Ek.
Ursprungligen blev Brian Eno känd som keybordist i det brittiska bandet Roxy Music. På senare tid har han blivit en av förgrundsgestalterna för musikgenren ambient, stilla atmosfäriska ljudlandskap utan rytm.
– Jag vill fånga Brian Enos särart som musiker och konserten kommer att präglas av hans mångfald, men ambientmusiken får ganska stor plats.
För Sveriges Radios Symfoniorkester har Hans Ek arrangerat tre remixer, i vilka publiken får färdas genom Brian Enos olika uttryck.
–   I konsertens alla tre delar rör vi oss mellan musiklandskap som ibland är väldigt instrumentala och konstmusikorienterade till delar som mer hör hemma i popvärlden.
Konsertens första del är huvudsakligen experimentell. Där ingår bland annat ett par låtar av Kraftwerk och Tangerine Dream, två band som inspirerade och formade Brian Enos tonspråk under 1970-talet. I andra delen möter vi musik ur Berlintrilogin, Brian Enos samarbete med David Bowie på 1970-talet. Konsertens sista del har visst fokus på det Brian Eno har producerat tillsammans med U2 och Coldplay.
Hans Ek har funderat över Brian Enos ambivalenta förhållningssätt till artistmyten. Inte sällan har han backat arenapopstjärnorna i deras produktioner, men han har också fokuserat helt på instrumentala uttryck i andra produktioner.
– Det är en förändring av hierarkierna i demokratisk riktning. I popvärlden är det ett sådant enormt fokus på artisten, men i arbetet med en symfoniorkester är det väldigt intressant att arbeta jämställt med uttrycken.

Anna Hedelius


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2021/2022

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Genom att färdas fritt mellan musikhistorien och samtiden i sökandet efter det som förenar, väver arrangören, komponisten och dirigenten Hans Ek samman olika musikaliska uttryck med varandra. Han har samarbetat med musiker och artister som Zara Larsson, Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman och med ensembler som Göteborgs Symfoniker, nederländska Metropole Orkest, Copenhagen Phil och Sveriges Radios Symfoniorkester. Hans fungerade som musikalisk ledare vid nypremiären av Kristina från Duvemåla 2013 och har även under tio år verkat som konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Hans egna produktioner har spelats flitigt i Sverige och utomlands, däribland E.S.T. Symphony, Bowie in Berlin, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54–Disco Inferno, Dance Music Symphony och Eno Remixed for Orchestra. Merparten av dessa är även kända för Berwaldhallens publik. Han har arrangerat och dirigerat musik till filmer som Oscarsbelönade Hämnden av Susanne Bier, Kon-Tiki, samt Låt den rätte komma in och Se upp för Jönssonligan, båda av Tomas Alfredson. Med hans egen ensemble, Modern Fantazias, har Ek arbetat med musik av Kraftwerk, Brian Eno, John Cage och Lana del Rey.

Eks pianokonsert Soundscapes 1974–78 uruppfördes i februari 2020 av Västerås Sinfonietta och den finländske pianisten Iiro Rantala. I mars 2022 hade Eurydike – en industribarockopera av Linus Fellbom och Hans Ek premiär på Wermland Opera. Året innefattade även samarbeten med Eva Dahlgren, Stewart Copeland, Rufus Wainwright och Gregory Porter. I februari 2023 uruppfördes Kenneth Kvarnströms föreställning 12 Songs+ på GöteborgsOperan med Ane Brun och operans danskompani och orkester.

Moto Boy (Oskar Humlebo) har kallats den omisskänlige romantikern med den makalösa rösten. När han dök upp på den svenska musikscenen 2006 med sin sakrala sång och självklara utstrålning lämnade han få oberörda. Hans första skivor Moto Boy (2008) och Lost in the call (2010) togs emot väl av musikrecensenterna och beskrevs bland annat som ”en hel gosskör i fjäderboa.” Hans tredje skiva Keep your darkness secret (2014) spelades in i Funkhaus, Berlin med österrikiska producenten Niko Stoessl (SlikNik) och tog ett steg i en mer elektronisk, mörkare riktning.

2017 släpptes skivan New Music med ett sound i en radikalt ny riktning. Tillsammans igen med Niko Stoessl (SlikNik) skapade Moto Boy en spöklik mix av skandinavisk melankoli och Berlins klubbscen och skivan innehöll samarbeten med artister som Nina Persson, Berlinbaserade duon Grau, svenska polarelectronika-artisten Pikko och trummisen Christian Eigner.

2019 var Moto Boy åter aktuell nytt material, den här gången på sitt modersmål svenska. Första singeln Min stora kärlek gick direkt in på Spotifys ”indie highlights” spellista då den släpptes.

Under åren har Moto Boy också turnerat internationellt, öppnat åt artister som Whitney Houston och Smashing Pumpkins, komponerat musik till olika uppsättningar och själv medverkat i bland mycket annat uppsättningen Lubiewo – kärleksön på Göteborgs stadsteater, Monteverdi’s L’Orfeo på Wermland Operas samt den hyllade föreställningen The feeling of going på Malmö Opera.

Man har också kunnat se Moto Boy som livegitarrist med band som The Cardigans och The Ark på turné i hela världen.

Musiken

Ungefärliga tider

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 10 min (ej paus)

Part 1
First Light (Eno-Harold Budd)
Inland Sea (Eno)
Ho Renomo ( Eno-Cluster)
Emerald and Lime (Eno)
Radioland (Kraftwerk)
And then so clear (Eno)
Love on a real train (Tangerine Dream)
Lemon (U2)
Once in a lifetime (Eno-Talking Heads)
Mea Culpa ( Eno-David Byrne)
African Nightflight (Eno, Bowie)

Part 2
Speak My Language (Laurie Anderson)
Some are (Eno-Bowie)
Warszawa (Eno-Bowie)
Under Stars (Eno)
By this River (Eno)
Music for Airports 1:1 (Eno)
“Heroes” (Eno-Bowie)

Part 3
With or without you (U2)
UFO (Coldplay)
Paradise (Coldplay)
An Ending (Eno)