arrow

HARDING MÖTER VERONIKA EBERLE

Den tyska violinisten Veronika Eberle gästar åter Berwaldhallen, denna gång för att tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester framföra Bèla Bartóks första violinkonsert – hans kärleksförklaring till sin ungdomskärlek. Dessutom spelar Radiosymfonikerna Antonín Dvořáks sällan framförda symfoniska dikt Middagshäxan, samt den högst personliga och intima Symfoni nr 7. Allt under ledning av chefsdirigent Daniel Harding.

Fredagens konsert den 16 september sänds direkt i Sveriges Radio P2 och med bild på Berwaldhallen Play med start kl 19.00.

Konserten inleds med Antonín Dvořáks sällan spelade verk Middagshäxan, en tjeckisk folklig ballad som ingår i samlingen Kytice (Buketten) av Karel Jaromír Erben. Ur samlingen valde Dvořák ut fyra sagor, som han tonsatte kring 1896. Att skriva en rad färgsprakande symfoniska dikter var ett projekt Dvořák länge önskat göra, och nu fick tid att fullfölja. Resultatet blev några av hans finaste stycken för orkester.

Middagshäxan är en spöklik varelse, som används i folksagor för att skrämma stygga barn. I Erbens ballad hotar mamman sitt barn med häxan, och säger att hon åkallar denna om barnet inte lyder. Barnet lyssnar inte på modern, och vid middagstid dyker häxan överraskande upp. Hon kräver att barnet ska följa med henne, och när pappan kommer hem till middagen finner han sin fru liggande avsvimmad, med deras livlösa barn i famnen.

Folkmusik och folksång utövade ett särskilt inflytande på Bartók, som var fascinerad av deras enkelhet och ibland grova direkthet. I den skatt av folkmusik som han samlade in fann han musikaliska element som till stor del dittills varit okända – nya typer av skalor, asymmetriska rytmer, ständiga taktväxlingar och ovanliga melodibildningar. Dessa använde han till att förnya den konstmusik han vuxit upp med.  Han sade själv senare att folkmusiken hade fått honom att ”komma ur den vedertagna dur-molltonaliteten”.

Utvecklingen av hans nya musikstil påverkades också av den personliga kris han genomgick, i form av obesvarad kärlek till violinisten Stefi Geyer under åren 1907 och 1908. Han tillägnade henne sin första violinkonsert, men hon avvisade den, vilket ledde till att den inte spelades. Konserten framfördes långt senare, först fjorton år efter hans död.

Att Dvořáks Symfoni nr 7  från 1885 går i d-moll är ingen slump, då tonarten av tradition förknippas med död och smärta. Symfonin har undertiteln ”Från de sorgliga åren”, vilket vittnar om ett högst personligt verk. Symfonin behandlar i första hand moderns bortgång, något som flankeras av en politisk underton. Tjeckernas frihetskamp mot överheten, Österrike-Ungern, genomsyrar musiken. Efter att hört uruppförandet av Brahms Symfoni nr 3 F-dur, som Dvořák rest till Berlin enbart för att kunna höra, var han fast besluten att inte bara komponera en lika bra symfoni som vännen, utan även överträffa sig själv och sin senaste. Symfonin kom att bli en stor framgång vid sitt uruppförande i London 1885, och blev hans genombrott som symfoniker.

Text: Andreas Konvicka


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

dot 2022/2023

Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Daniel Harding är Sveriges Radios Symfoniorkesters chefsdirigent sedan 2007 och sedan 2019 även orkesterns förste konstnärlige ledare, med ett uppdrag som omfattar att hitta nya programformat för att presentera klassisk musik. Det arbetet inleddes redan säsongen 2014/2015 med den uppmärksammade konsert- och föreläsningsserien Interplay. Harding är även hedersdirigent för Mahler Chamber Orchestra, som han arbetat med i över 20 år, och konstnärlig ledare för Youth Music Culture, Greater Bay Area i Kina. Säsongen 2024/2025 tillträder han som chefsdirigent vid Santa Cecilia-akademien i Rom.

Harding är en ständig gäst hos världens främsta orkestrar, däribland Wienerfilharmonikerna, Berlinerfilharmonikerna, Bayerska Radions symfoniorkester, Concertgebouworkestern och La Scala-filharmonikerna. I USA har han uppträtt med Bostons, Chicagos och San Franciscos symfoniorkestrar, med Clevelands orkester, samt med Los Angeles och New Yorks filharmoniker. Som eftertraktad operadirigent har han lett hyllade uppsättningar vid La Scala i Milano, Wiens stadsopera, Royal Opera House i London, samt vid festivalerna i Aix-en-Provence och Salzburg. Han har tidigare varit konstnärlig ledare för Orchestre de Paris och för Anima Mundi-festivalen i Pisa, samt förste gästdirigent för Londons symfoniorkester.

Daniel Harding turnerar med Sveriges Radios Symfoniorkester till Europas mest prestigefyllda scener och har spelat in hyllade och prisbelönade skivor med orkestern. Hans kontrakt som chefsdirigent och konstnärlig ledare fortsätter till och med våren 2025. ”Det är allt ovanligare att förhållandet mellan dirigent och orkester inte bara håller mer än ett decennium, utan också fortsätter att växa” säger han om sitt samarbete med orkestern.

År 2002 mottog Harding den franska utmärkelsen Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres och 2017 tilldelad han till Officier des Arts et des Lettres. 2012 valdes han in som ledamot i Kungl. Musikaliska Akademien. 2021 mottog han Commander of the Most Excellent Order of the British Empire. Daniel Harding är född i Oxford i England och spelade trumpet innan han började dirigera i sena tonåren. Sedan 2016 är han även utbildad trafikpilot.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2008. Under åren 2015–2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae, med vilka hon uruppförde över 20 verk och gjorde åtskilliga inspelningar och turnéer. 2019 efterträdde hon Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens Kammarorkester.

Som gästande konsertmästare har hon spelat med bland andra Londons Symfoniorkester, Mahler Chamber Orchestra och Philharmonia-orkestern. Som solist och musikalisk ledare har hon uppträtt med bland andra Tapiola Sinfonietta, Nordiska Kammarorkestern, Trondheim-solistene och australiska ACO Collective. Hon har uppträtt som solist med bland andra Göteborgs Symfoniker, Copenhagen Phil, BBC Skotska Symfoniorkester, Academy of St Martin in the Fields och Sveriges Radios Symfoniorkester, med dirigenter såsom Neeme Järvi, Andrew Manze och Daniel Harding.

De senaste åren har hon uruppfört solokonserter av Daniel Börtz, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort mer än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Nyligen släpptes en skiva med verk av Laura Netzel, samt Stockholm Diary inspelad med Mellersta Österbottens Kammarorkester. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert med Simon Crawford-Phillips och Musica Vitae nominerades 2019 till en Grammy Award.

Våren 2020 uppmärksammades hennes inspelning av Mendelssohns stråkoktett, där hon spelade alla instrument och stämmor själv. Ytterligare två inspelningar i samma anda har följt: Britta Byströms oktett A Room of One’s Own, samt Johan Halvorsens Passacaglia inspelad med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

2001 grundade hon Change Music Festival i Kungsbacka. Hon är även medgrundare av Kungsbacka Pianotrio som givit mer än 700 konserter världen över, och Stockholm Syndrome Ensemble som består av några utav Europas bästa kammarmusiker.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

&

Tyska violinisten Veronika Eberle hyllas för sin sällsynta balans och mognad i sitt musicerande, egenskaper som tagit henne till flera av världens främsta orkestrar, konsertscener och internationella festivaler. Genombrottet kom när hon som sextonåring framförde Beethovens violinkonsert tillsammans med Berliner Philharmoniker och Simon Rattle under påskfestivalen i Salzburg 2006. Sedan dess har hon arbetat med dirigenter som Paavo Järvi, Alan Gilbert, Kent Nagano, Yannick Nézet-Séguin och James Gaffigan och med orkestrar som London Symphony Orchestra, Tonhalle Orchester Zürich, New York Philharmonic, Gewandhausorchester Leipzig och Concertgebouworkest Amsterdam. Eberle spelar på en Stradivarius från 1693 utlånad av Reinhold Würth Musikstiftung.

Musiken

Ungefärliga tider

Middagshäxan (Polednice) är den andra av fyra symfoniska dikter komponerade av Antonín Dvořák runt 1896. Texterna är samtliga hämtade ur den poetiska samlingen Buketten (Kytice) av den tjeckiske poeten Karel Jaromír Erben . Ämnena i dessa dikter är ofta våldsamma och grymma, och enligt bohemisk folklore har middagstiden, liksom midnatten, sina egna onda andar – middagshäxorna – som utövar sin demoniska makt från klockan elva till klockan tolv på dagen. ”Även om styckena är skrivna i bemärkelsen folkmusik, är ibland det dramatiska inslaget fortfarande ganska dominerande. Det här är ballader och varje stycke innehåller tre eller fyra personer, som jag har försökt representera i musiken”, sade Dvořák själv. För övrigt var han ganska sparsam med att illustrera händelserna med hjälp av sin musik, då han ogillade programmusik intensivt, och föredrog att allmänheten var okunnig om den programmatiska bakgrunden till hans symfoniska dikter. Han räknade med att hans landsmän grundligt kände till de använda folksagorna.

Dvořák delade upp och tonsatte handlingen i fyra avsnitt där ett grundtema i C-dur utvecklas under sagans gång, från den inledande idyllen till den dramatiska avslutningen. Av de fyra texterna är Middagshäxan det knapphändigaste, så Dvořák kände sig tvungen att utöka verket och lägga till en introduktion. Den första delen (Allegretto) utspelar sig i en trivsam hemmaidyll, där barnets glada lek illustreras av klarinetten medan modern förbereder middagen. Irriterad på det livfullt och högljutt lekande barnet säger hon åt honom att leka tystare (oboe). Han börjar gråta, och oboens upprepade toner representerar barnets skrik, men modern blir bara mera irriterad. Tillslut hotar hon med att kalla på Middagshäxan, vars tema hörs kort i klarinetterna och fagotterna innan barnet lugnar ner sig och tystnar tillfälligt för att snart återigen leka vilt och högljutt. Modern blir återigen arg. Plötsligt, gestaltad av basklarinett som ackompanjeras av darrande, dämpade stråkar, anländer en brun liten häxa med ett dok över huvudet (Andante sostenuto). ”Ge mig dit barn” befaller hon skrämmande gestaltat av basklarinett, fagotter och intensiva trumpeter, medan modern förtvivlat försöker fly med barnet i sin famn.  I ett skrämmande scherzo (Allegro) förvandlas häxans tema till en frenetisk dans i träblåsets höga läge. Modern skriker och ber häxan skona dem, men svimmar med barnet fortfarande i sin famn, och när klockan slår tolv försvinner häxan. Stråkarna tar över temat (Andante), när den inte ont anande fadern kommer hem. När han öppnar dörren finner han modern kollapsad på golvet (solo-oboe) och han försöker väcka liv i henne. Under en ljuvlig modulation (flöjt och klarinett) till A-dur återfår hon medvetandet, men allt vänds till förtvivlan när fadern finner barnet död vid moderns sida. I fjärran hörs häxans glädjeskrik.

Text: Andreas Konvicka

Mot slutet av sitt liv menade Bela Bartók att saken var klar, det fanns bara en violinkonsert av honom att räkna med, nämligen Violinkonsert nr 2 från 1938. Men som namnet antyder finns det också en nr 1. Uruppförandet av ettan dröjde dock femtio år och den bar på för tonsättaren smärtsamma minnen.

Violinkonsert nr 1 från 1907-08 antogs vara försvunnen, troligen förstörd, ända tills den ungerska violinisten Stefi Geyer avled 1956. Bartók hade mött henne då hon studerade vid Budapestakademin, där han själv var pianolärare. Han började skriva en violinkonsert, tänkt som tre olika karaktärsskildringar av den åtrådda. Men Stefi blev snart Bartóks stora olyckliga kärlek. Hon lär ha avvisat honom, inte minst för hans uttalade ateism. I ett sorgset brev skrev tonsättaren: ”Då jag läst ert brev satte jag mig vid pianot – jag har den trista föraningen att jag inte kommer att finna någon annan tröst i livet än musik.” Han bifogade därunder en notskiss med ”Stefi-motivet” som första satsen bygger på. Tredje satsen skulle ha speglat ”den kallsinniga och tystlåtna Stefi”, men den fick vara. De två färdiga satserna tillägnades i alla fall henne, och hon tog också emot dem. Däremot spelade hon aldrig konserten offentligt utan agerade precis som kompositören hoppades genom att förvara noterna i byrålådan till sin död.

Där hittades de tillsammans med hennes önskan om detaljer kring ett uruppförande, vilket ägde rum i Basel 1958. Bartók-kunniga hade inga problem att känna igen första satsen. Den hade återanvänts som det första av Två porträtt med titeln Ett ideal. Självklart kunde detta undersköna stycke musik inte få förfaras. ”Musik direkt från hjärtat”, menade Bartók själv. Andra satsen, ett porträtt av Stefi Geyer som charmig och underhållande virtuos, var däremot ny för publiken. Konserten markerar brytpunkten mellan det påtagligt senromantiska och vad som komma skulle, den mer folkmusikinfluerade Bartók som vi oftare får höra idag.

Text: Gunnar Lanzky-Otto

Det är antagligen tack vare Johannes Brahms som Antonín Dvořák fick möjlighet att ägna sig åt att komponera på heltid. Det var i mitten av 1870-talet som Brahms fick upp ögonen för Dvořák och rekommenderade honom till sin förläggare Simrock. Dvořák var då verksam som altviolinist och organist och komponerade bara vid sidan av. Men med stöd från denna värdefulla kontakt kunde komponerandet utvecklas och 1874 publicerades Slaviska danser. De blev en omedelbar succé, Dvořáks namn blev känt och hans musik spelades ofta bl a i England.

Av The Royal Philharmonic Society i London fick Dvořák nu både en beställning på en symfoni och blev dessutom orkesterns hedersmedlem. Den sjätte symfonin hade skrivits fyra år tidigare och Dvořák hade redan planer på en ny. Efter endast tre månaders arbete var Symfoni nr 7 d-moll färdig och den 22 april 1885 uruppfördes den med tonsättaren själv som dirigent. Även detta blev en succé och snabbt spreds symfonin med hjälp av kända dirigenter som Hans Richter, Hans von Bülow och Arthur Nikisch.

Dvořák-kännare räknar den nionde symfonin som den mest populära, men denna som den mest gedigna. Det finns en teori om anledningen till de patriotiska, tragiskt klingande dragen i denna symfoni. Dvořák var en hängiven tågentusiast och tillbringade en hel del tid på järnvägsstationen i Prag. Vid ett av sina besök där såg han soldater återvända för att övervaka en stödkonsert. Detta grep och inspirerade Dvorak till att komponera musik med det tjeckiska folket i åtanke.

I den första satsen förekommer fina hornsolon och dramatiska, nästan Wagner-influerade avsnitt. Den andra satsen är mer intim och enkel. Inledningen är en melodislinga med hymnkaraktär spelad av klarinetten. Stämningen tas upp i orkestern och breddas till storslagen, varm klang. Återblickar till den första satsen gör att Dvořák binder ihop helheten. I scherzo-satsen blir det dans av folklig karaktär, en böhmisk furiant. Dramatiken stegras och mot slutet är vi återigen i den folkliga miljön. Finalen, slutligen, är fulländad med ödesmättad stämning och även här förekommer dansanta avsnitt. Några wagnerska återkopplingar till sats ett föregår avslutningen med jublande orkesterprakt.

Text: Evabritt Selén

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min, inkl paus