arrow

Julkonsert 2018

Ta en paus från stressen och jäkten de sista dagarna före jul tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiokören och dirigent Simon Crawford-Phillips. Från Ēriks Ešenvalds innerligt vackra Stars och Korngolds balett Snömannen till den jublande öppningen ur Bachs Juloratorium via hits som Let It Snow! och It’s the Most Wonderful Time of the Year utlovas en färgsprakande musikalisk buffé för alla smaker.

Radiokören lär öppna Berwaldhallens tak, upp mot himlavalvet och de gnistrande vinterstjärnorna, när de framför Vivaldis gåshudsvackra Gloria och lettiska Ēriks Ešenvalds magiska Stars för kör och stämda vinglas, inspirerad av den amerikanska poeten Sara Teasdale. Utöver ett pärlband av klassiska och moderna körverk bjuds på opera- och balettmusik att njuta av.

Trolsk sagostämning bidrar Engelbert Humperdinck med i uvertyren ur operan Hans och Greta, liksom Tjajkovskijs balett Nötknäpparen som uruppfördes på anrika Mariinskijteatern i Sankt Petersburg 1892. Baletten är baserad på E. T. A. Hoffmanns saga Nötknäpparen och råttkungen om två barn vars leksaker får liv på julnatten, för att sedan attackeras av den månghövdade råttkungen och hans hårdföra anhang. Här får vi höra balettens kanske mest kända örhänge, Trepak.

Från scenkonstens värld kommer också Erich Wolfgang Korngolds lekfulla och infallsrika balett Der Schneemann, snömannen, som han ursprungligen komponerade för piano redan som 11-åring, inspirerad av en commedia dell’arte-scen skriven av hans pappa.

Ett mer sällan spelat verk i svenska juletider är den amerikanske kompositören William Bergsmas A Carol on Twelfth Night, ett överraskande och oförutsägbart stycke för symfoniorkester. Bjällerklang och en doft av svunna tider, per häst och släde, ger Mozarts också ganska sällan framförda Schlittenfahrt ur Tre tyska danser. Och vad vore julen utan Bachs mäktiga juloratorium. Här framförs öppningsnumret ur första delen, Jauchzet, frohlocket!

På programmet finns också julens stora hitlåtar ur 1900-talets skattkista. Inte minst Let It Snow! Let It Snow! Let It Snow! av Jule Styne och Sammy Cahn samt It’s the Most Wonderful Time of the Year av George Wyle och Edward Pola, båda amerikanska slagdängor av stora mått.

Musiken framförs av Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören under ledning av Simon Crawford-Phillips, chefsdirigent och konstnärlig ledare för Västerås Sinfonietta. Crawford-Phillips är en kär och återkommande gäst i Berwaldhallen, där han tidigare uppträtt med bland andra English Chamber Orchestra, Dalasinfoniettan och naturligtvis Västerås Sinfonietta.

Text: Ylva Lagercrantz

PROGRAM:

TRAD
Veni veni Emmanuel
Kör a cappella

JOHANN SEBASTIAN BACH
Jauchzet frohlocket, ur Juloratoriet
Kör & orkester

ANTONIO VIVALDI
Första satsen ur Gloria
Kör & orkester

ENGELBERT HUMPERDINCK
Uvertyren till Hans och Greta

GUSTAF NORDQVIST
Jul, jul, strålande jul
Kör a cappella

ALICE TEGNER
Betlehems stjärna
Kör & orgel

HUGO ALFVÉN
Julsång
Kör

ĒRIKS EŠENVALDS
Stars
Kör a cappella

WILLIAM BERGSMA
A carol on Twelfth night

ERICH WOLFGANG KORNGOLD
Introduktion ur Der Schneemann

JULE STYNE (arr: Karl-Johan Ankarblom)
Let it snow let it snow let it snow
Solist: Love Tronner

FELIX MENDELSSOHN
Weihnachten
Kör a cappella

WOLFANG AMADEUS MOZART
Slädfärden ur Tre tyska danser K. 605:3

SERGEJ PROKOFJEV
Trojka ur Lojtnant Kije

PIOTR TJAJKOVSKIJ
Trepak ur Notknapparsviten

JOHN FRANCIS WADE (arr: David Willcocks)
Dagen är kommen (Adeste Fidelis)
Kör & orkester

EDDIE POLA (arr: Ingvar Karkoff)
It’s the most wonderful time of the year
Kör & orkester

 


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER arrow RADIOKÖREN Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas mest mångsidiga orkestrar. Repertoaren innefattar såväl de stora klassiska verken som spännande ny musik. I samarbeten med tonsättare, dirigenter och solister finns en ständig strävan att bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. ”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, sensibilitet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” fortsätter han. Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst började sina sändningar. Alltsedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radios. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har genom åren haft framstående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen.

Radiokören är som en bergsbestigare i musikvärlden. Flera hundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna i sitt slag. Genom Sveriges Radio P2 når kören inte bara konsertpubliken utan också en mängd lyssnare i etern och på webben.

I maj 1925 hade Radiokören sin allra första konsert och ribban lades högt redan från början. När ensemblen grundades var ett av dess uppdrag att ”verka på en hög ideell, kulturell och konstnärlig nivå”. Den legendariske körledaren Eric Ericson utvecklade kören till en världsberömd ensemble och under hans ledning lockades tonsättare som Paul Hindemith, Frank Martin och Igor Stravinsky till Stockholm. Där fick de höra sin musik framförd som de aldrig hört den tidigare. Även svenska tonsättare skrev körmusik på nya sätt, inspirerade av den unika ensemblens möjligheter.

I januari 2011 utsågs Radiokören till en av världens tio bästa körer av den brittiska tidskriften Gramophone. Körens skivinspelningar har belönats med exempelvis det prestigefyllda Edison Klassiek (Mass & Motets, 2015) och Diapason d’Or (Nordic Sounds, 2011). Regelbundna turnéer hör till körens verksamhet och vid utdelningen av Musikexportpriset 2010 belönades ensemblen med regeringens hederspris för att de ”under mer än ett halvsekel satt den svenska körmusiken på kartan”. I november 2017 gästade Radiokören Lincoln Center i New York City tillsammans med Svenska Kammarorkestern och dirigent Thomas Dausgaard med Beethovens Missa solemnis. I april 2018 gjorde de Mozarts Mässa c-moll med Berlinfilharmonikerna under ledning av Daniel Harding vid tre utsålda konserter och tidningen Tagesspiegel skrev: ”Det är med rätta kören anses vara en av de bästa av sitt slag.”

Under säsongen 2018–2019 kommer Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester att göra flera storslagna verk för kör och orkester, som Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht och Brahms Ein deutsches Requiem. Naturligtvis hyllar kören sin tidigare chefsdirigent, Eric Ericson, med en jubileumskonsert helt i Ericsons egen anda med banbrytande ny musik och portalverk ur körrepertoaren. Samarbetet med Jacob Mühlrad fortsätter med ett nytt uruppförande i november 2018, det mångbottnade stycket Time. Under säsongen uruppför Radiokören även spännande ny musik av Ylva Skog, Malin Bång, Lisa Streich och högaktuella Raminta Šerkšnytė. I april 2019 väntar en gränsöverskridande konsert med den prisbelönade sångerskan Ane Brun och dirigent Hans Ek. Ett nytt år fyllt av överraskningar och fantastisk musik.

Västerås Sinfoniettas chefsdirigent och konstnärlige rådgivare Simon Crawford-Phillips är också verksam som pianosolist och kammarmusiker. Han debuterade som dirigent 2013 med Sveriges Radios symfoniorkester och har sedan dess lett bland annat English Chamber Orchestra, Dalasinfoniettan och Musica Vitae. Som pianist har han spelat med bland andra BBC Scottish Symphony, Academy of St Martin in the Fields, Colin Currie och Anne Sofie von Otter. Med Kungsbacka pianotrio har han exempelvis uppträtt i Concertgebouw i Amsterdam, under BBC Proms och vid internationella festivaler. Crawford-Phillips är gästlärare på Högskolan för scen och musik i Göteborg samt vid Royal Academy of Music i London.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 20 min

Program, se under Läs mer ovan