arrow

FILMKLASSIKER MED LIVEMUSIK

Upplev tre klassiska stumfilmer med oförglömliga komiker som Charlie Chaplin, Helan och Halvan och Buster Keaton, när Berwaldhallen förvandlas till biosalong med livemusik. Samtidigt som filmerna visas på stor duk spelar Radiosymfonikerna filmmusiken under ledning av dirigenten, tonsättaren och Charlie Chaplin-kännaren Timothy Brock, som har återskapat och skrivit ny musik till över trettio stumfilmer och som turnerar till orkestrar över hela världen med sina produktioner. Filmerna presenteras på scenen av Orvar Säfström.

Vid den här unika konserten förflyttas vi etthundra år tillbaka i tiden, till stumfilmens gyllene epok, när vi får ta del av tre filmklassiker med några av stumfilmens mest firade stjärnor. The Immigrant (Emigranten) med Charlie Chaplin, som allmänt anses som en av hans främsta och mest underhållande kortfilmer. Den mästerliga One Week med Buster Keaton karakteriseras av Keatons visuellt fantasifulla och poetiska humor och i Liberty (Leve friheten) med Helan och Halvan får vi uppleva det oöverträffade komikerparet i en av deras främsta kortfilmer.

Samtidigt som vi avnjuter filmerna på stor duk i Berwaldhallen, får vi ta del av dirigenten och tonsättaren Timothy Brocks nyskrivna och tidstypiska musik, med Sveriges Radios Symfoniorkester. Brock har återskapat och komponerat musik till över trettio stumfilmer, bland dem många klassiker, som exempelvis originalmusiken till klassiker som Modern Times (Moderna tider), City Lights (Stadens ljus), The Gold Rush (Guldfeber) och The Circus (Cirkus).

Presentatör är Orvar Säfström, som under flera år var programledare för Filmkrönikan i SVT. Säfström har tidigare varit uppskattad värd för ett flertal bejublade konserter med musik ur film, tv-serier och datorspel i Berwaldhallen.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot 2022/2023
Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Timothy Brock är en dirigent och tonsättare som specialiserat sig på musik från det tidiga 1900-talet och på stumfilmsföreställningar med levande musik. I egenskap av expert på 1920- och 30-talets framförandepraxis anlitas han av världens främsta orkestrar för konserter med såväl klassisk filmmusik som konstmusik.

Bland hans viktigaste bidrag till filmmusiken är att återställa partitur till Dmitrij Sjostakovitjs enda stumfilmsmusik, New Babylon, Manilo Mazzas epos Cabiria, Erik Saties dadaistverk Entr’acte och Camille Saint-Saëns musik till L’Assassinat du duc de Guise från 1908, en av de första filmerna med specialskriven musik. Sedan 1998 har han återställt Charlie Chaplins musik till tolv stumfilmer, bland andra Moderna tider och Guldfeber, och dessutom transkriberat tidigare okänd originalmusik av Chaplin.

Han har även varit starkt engagerad i att sprida musiken som förbjöds av Nazityskland. Han har givit USA-premiärerna av bland annat Erwin Schulhoffs andra symfoni, Hanns Eislers Kleine Sinfonie och Niemandslied och var en av de första som satte upp Viktor Ullmanns opera Kejsaren av Atlantis. Som tonsättare har han skrivit ett sextiotal verk: konsertstycken, symfonier och operor samt musik till mer än 20 stumfilmer.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2008. Under åren 2015–2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae, med vilka hon uruppförde över 20 verk och gjorde åtskilliga inspelningar och turnéer. 2019 efterträdde hon Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens Kammarorkester.

Som gästande konsertmästare har hon spelat med bland andra Londons Symfoniorkester, Mahler Chamber Orchestra och Philharmonia-orkestern. Som solist och musikalisk ledare har hon uppträtt med bland andra Tapiola Sinfonietta, Nordiska Kammarorkestern, Trondheim-solistene och australiska ACO Collective. Hon har uppträtt som solist med bland andra Göteborgs Symfoniker, Copenhagen Phil, BBC Skotska Symfoniorkester, Academy of St Martin in the Fields och Sveriges Radios Symfoniorkester, med dirigenter såsom Neeme Järvi, Andrew Manze och Daniel Harding.

De senaste åren har hon uruppfört solokonserter av Daniel Börtz, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort mer än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Nyligen släpptes en skiva med verk av Laura Netzel, samt Stockholm Diary inspelad med Mellersta Österbottens Kammarorkester. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert med Simon Crawford-Phillips och Musica Vitae nominerades 2019 till en Grammy Award.

Våren 2020 uppmärksammades hennes inspelning av Mendelssohns stråkoktett, där hon spelade alla instrument och stämmor själv. Ytterligare två inspelningar i samma anda har följt: Britta Byströms oktett A Room of One’s Own, samt Johan Halvorsens Passacaglia inspelad med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

2001 grundade hon Change Music Festival i Kungsbacka. Hon är även medgrundare av Kungsbacka Pianotrio som givit mer än 700 konserter världen över, och Stockholm Syndrome Ensemble som består av några utav Europas bästa kammarmusiker.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

&

Orvar Säfström var under flera år programledare för bland annat Filmkrönikan i SVT. Han har mottagit Svenska Videobranschens hederspris och dessutom utnämnts till Årets Spelare av SVEROK för sitt arbete med att uppmärksamma spelkulturen. Sedan 2006 producerar han bejublade och kritikerrosade konserter med musik ur film, tv-serier och datorspel i Sverige och Europa. Som författare och förläggare ligger han även bakom flera böcker om svensk spelhistoria och den rika svenska spelkulturen.

Musiken

Ungefärliga tider

Den klassiska Chaplinfilmen The Immigrant (Emigranten) från 1917, om luffaren (Charlie Chaplin) och den unga emigrantkvinnan (Edna Purviance), anses av många filmvetare som den bästa av Chaplins kortfilmer och den var även hans egen favorit i genren. Under en strapatsfylld resa på ett fartyg får vi bland annat uppleva olika vedermödor på däck och i matsalen och komiska scener när Charlie lyckas vinna i poker och beslutar sig för att placera vinsten i migrantflickans ficka och lyckas bli anklagad för stöld. Chaplins ambitiösa arbetsmetoder var ovanliga för sin tid. I en tid då nya filmer framställdes på löpande band, satsade han istället på noggrant uttänkta scener. Han kunde ta om en scen åtskilliga gånger och under arbetet med The Immigrant arbetade filmteamet intensivt i två månader, när de flesta tvårullarsfilmer gjordes på några dagar. Med sitt tema om emigranters vedermödor och drömmar är The Immigrant en film som känns högst aktuell än idag.

Helan och Halvan (Oliver Hardy och Stan Laurel) anses vara sin tids främsta komikerpar. Totalt medverkade paret i drygt etthundra filmer, från början av 1920-talet till början av 1950-talet. En orsak till duons framgångar var att de höll sig borta från komikens schablonartade rollfigurer. Istället utformade de båda var sin egen utpräglade och lätt igenkännliga karaktär, med Helan som den självbelåtne dominanten och Halvan som den virrige men påhittige och mer snabbtänkte av dem båda. En del anser att duons främsta verk är de kortfilmer som gjordes mellan 1929 och 1935. I den hyllade kortfilmsklassikern Liberty från 1929 lyckas det omaka paret efter att ha lyckats rymma från fängelset, blanda ihop varandras byxor. Ett dilemma som visar sig svårare att få bukt med än beräknat …

I likhet med många andra framgångsrika komiker hade Buster Keaton en bakgrund inom vaudeville-traditionen. I början av 20-årsåldern gick han över till film och liksom Charlie Chaplin startade han snart en egen filmproduktion. I början av 1920-talet gjorde Keaton en rad kortfilmer, däribland klassiker som till exempel Cops och One Week, som kännetecknades av ett genomarbetat bildspråk, avancerad trickteknik och en visuellt uppfinningsrik och poetisk humor. I One Week har ett nygift par fått en villatomt i bröllopspresent. Delarna till deras nya hus levereras i byggsats i kartonger, som sägs kunna sättas ihop på en vecka (därav filmens titel), men snart börjar problemen hopa sig för paret. Frun hade nämligen ännu en friare och i sin försmådda kärlek gör han allt för att förgifta tillvaron för det nygifta paret.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min (ingen paus)

Foto: © Lobster Films Collection

Lyssnarplatser med skymd sikt finns tillgängliga och kan bokas via telefonbokningen, 08 784 18 00, eller på plats i biljettkassan i Berwaldhallen.