arrow

MUSIKEN BERÄTTAR: TÖRNROSA

I mer än 50 år har amerikanske dirigenten David Zinman haft världen som sin arbetsplats. Han har gjort hyllade inspelningar av exempelvis Tjajkovskij och Górecki och varit chefsdirigent i Rotterdam, Baltimore och Zürich. Här i Berwaldhallen gör han, tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester, ett av sina önskeprojekt: en helaftonsföreställning med Tjajkovskijs fantastiska balett Törnrosa.

Berwaldhallen bjuder in till en riktig sagofest med den klassiska berättelsen om Törnrosa. Tjajkovskijs odödliga balett från 1889 framförs denna gång som helaftonskonsert (utan dans, men med textmaskin), en idé och sedan länge stark önskan från den gästande dirigenten själv, legendariske David Zinman. Han är nyss fyllda 83 år, nyligen pensionerad som musikdirektör för Tonhalle Orchester Zürich men fortfarande aktiv och en efterlängtad gästdirigent i Berwaldhallen.

Tjajkovkijs sagobalett bygger på en av åtta klassiska berättelser ur samlingen Gåsmors sagor från 1697, Prinsessan i den sovande skogen. Sagorna hade ursprungligen muntliga förlagor och samlades in av fransmannen Charles Perrault. På den tiden riktades sagorna till en vuxen publik, de var ofta mycket grymma och lästes framför allt av samhällets övre klasser. Bröderna Grimms bearbetade och mer barnvänliga version från 1812 är dock den som ligger till grund för baletten. Där överlever kungen och drottningen den 100-åriga sömnen och kan fira prinsessans bröllop med prinsen. Med i baletten finns också Perraults övriga karaktärer från Gåsmors sagor, som Mästerkatten i stövlar, Rödluvan och Askungen med flera, vilka framträder som gäster på bröllopsfesten.

Balettmästaren Marius Petipa, som var van att få sin vilja igenom, skrev en noggrann och detaljerad lista till tonsättaren med önskemål om bland annat tempi och rytmer. Detta skulle ha kunnat orsaka svårigheter i samarbetet med den känslige och manodepressive Tjajkovskij, men så blev inte fallet. Tjajkovskijs inspiration tog fart och han tog entusiastiskt itu med att komponera baletten som blev klar på bara fem veckor. I ett brev till sin mecenat och väninna, Nadezhda von Meck, skrev han: ”Jag tror att musiken till den här baletten hör till mina bästa verk. Ämnet är så poetiskt och så väl lämpat att tonsätta att jag, likaså inspirerad av librettot, komponerar med den värme och glädje som alltid är förutsättning för bra musik”.

Tjajkovskij var för stunden lycklig och euforisk, vilket också återspeglas i baletten. Den skiner igenom som en solstråle på en annars regngrå himmel av nedstämda, självbiografiska verk. Tjajkovskij lyckades göra musiken jämbördig med dansen och Törnrosa blev en succé, vilket höjde den ryska balettens status.

Text: Andreas Konvicka


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas mest mångsidiga orkestrar. Repertoaren innefattar såväl de stora klassiska verken som spännande ny musik. I samarbeten med tonsättare, dirigenter och solister finns en ständig strävan att bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. ”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, sensibilitet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” fortsätter han. Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst började sina sändningar. Alltsedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radios. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har genom åren haft framstående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen.

Amerikanske dirigenten David Zinman har en lång och händelserik karriär, från andre dirigent för Nederländska kammarorkestern i elva år till tretton år som musikalisk ledare för Baltimore Symphony Orchestra och under åren 1995–2014 musikalisk ledare för Tonhalle-Orchester Zürich, där han nu innehar titeln hedersdirigent. Nyligen gjorde han Mahlers Symfoni nr 2 med Wienersymfonikerna vid deras stora säsongsöppning. Han har även gästat både Finska Radions Symfoniorkester, Dallas Symphony Orchestra, Orchestre de Paris och Deutsche Kammerphilharmonie Bremen. Han har gjort flera hyllade skivor, som den bästsäljande inspelningen av Henryk Góreckis Symfoni nr 3 med London Sinfonietta och Dawn Upshaw från 1992 samt Beethovens samtliga symfonier enligt musikforskaren Jonathan Del Mars nyutgåvor.

Ungerfärlig konsertlängd: 3 tim 20 min inkl 2 pauser

Ingår i följande abonnemang: