arrow

SCORE – Orchestral Game Music 2017

Den 5 och 6 oktober framförs den hyllade spelmusikkonserten SCORE av Sveriges Radios Symfoniorkester tillsammans med dirigent Charles Hazlewood och solisten och sopranen Sabina Zweiacker. Orvar Säfström är presentatör.

Genom människans historia har musik använts för att berätta. I alla kulturer och samhällsklasser har musik varit av stor betydelse som kulturbärare, gemenskapsbyggare och inte minst som underhållare. När spelfilmen växte fram i början av 1900-talet tog de första filmkompositörerna fasta på arvet från musikteatern och i takt med filmmediets utveckling har filmmusikens unika särdrag utkristalliserat sig. Dator- och videospelen tog fart på allvar i slutet av 1900-talet och på bara tre decennier har spelmusiken gradvis också hittat sin egen röst. Spelmusiken kännetecknas inte minst av spelmediets föränderliga och oförutsägbara berättarform.

I det här konsertprogrammet samsas såväl gamla som nya spelkompositörer. Den äldsta musiken kommer från 1987–88, ur Mega Man-serien. MANAMI MATSUMAE och hennes kollegor var tvungna att trolla med knäna för att förverkliga sina idéer eftersom spelmaskinerna bara kunde spela upp tre samtidiga toner. De lät dessutom mest metalliska och kärva och att försöka åstadkomma något som efterliknade rock, flamenco eller fusion var minst sagt en grannlaga uppgift.

Något lättare var det för MASATO NAKAMURA när han skrev musiken till de två första Sonic the Hedgehog-spelen från 1991 och 1992. Han var samtidigt aktiv som basist och låtskrivare i det japanska new wave-bandet Dreams Come True och skrev pop-, blues- och funkinspirerade sånger till Sonic-spelen som drog nytta av de speciella klanger och syntljud som spelmaskinen kunde åstadkomma.

Spelen av i dag är på många sätt radikalt annorlunda mot hur de var för trettio år sedan. Viljan att berätta och beröra har funnits länge men med fotorealistisk grafik, trovärdigt skådespeleri och inte minst detaljerad musik- och ljudbild kan spel på allvar utmana film. Den prisbelönade filmkompositören JOHAN SÖDERQVIST engagerades att skriva musik till Battlefield 1 bland annat för sin mångåriga erfarenhet av just filmmediet. Battlefield 1 skildrar enskilda soldaters olika erfarenheter på de stora slagfälten under första världskriget och Söderqvists musik understryker att spelet handlar om mer än bara prickskytte och poängjakt.

Brittiska speltonsättaren JESSICA CURRY skrev musik till spelet Everybody’s Gone to the Rapture som skulle förstärka känslan av att förflyttas till den engelska landsbygden. Musiken är medvetet skriven för att påminna om två typiskt brittiska tonsättare, Edward Elgar och Ralph Vaughan Williams. Den tjänar även till att intuitivt vägleda spelaren, då själva spelet saknar många typiska spelmoment som banor, mål eller pekpinnar.

I nyutkomna Horizon Zero Dawn lever mänskligheten i primitiva klan- och stamsamhällen, långt ifrån den värld vi känner men ändå med tydligt igenkännbara drag. När JORIS DE MAN och hans kollegor skrev musiken till spelet spelade de in vanliga instrument som flöjter och gitarrer, men som spelades på udda och ovanliga sätt. På det viset ville de gestalta ett mänskligt samhälle för vilka vår värld skulle vara helt främmande.

I teater och film är förloppet förutbestämt och identiskt varje gång, medan spelens främsta särdrag är just interaktivitet och oförutsägbarhet. Som spelare uppmuntras du allt mer till att forma din egen historia när du spelar. Vare sig spelvärldarna liknar vår egen eller inte hjälper musiken dig att försvinna långt bort ur din stol eller soffa och förföras eller förfäras av hisnande, häpnadsväckande upplevelser.


Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas främsta och mest mångsidiga orkestrar, som har mottagit flera priser och utmärkelser och samarbetar med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister. Orkestern turnerar regelbundet, med hyllade gästspel runt om i Europa och världen, och har en omfattande, kritikerrosad skivkatalog.

Sedan 2007 är Daniel Harding chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester, och sedan 2019 också dess konstnärlige ledare. Hardings tjänst fortsätter till och med säsongen 2024/2025. Två av orkesterns tidigare chefsdirigenter, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har utnämnts till hedersdirigenter. Båda fortsätter att göra regelbundna gästspel med orkestern.

Sveriges Radios Symfoniorkester är hela Sveriges symfoniorkester. Från sin hemmascen i Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen når orkestern hela landet i etern och på webben genom Sveriges Radio P2. Flera av konserterna visas även på Berwaldhallen Play, i SVT och på SVT Play, samt sänds internationellt genom EBU.

Engelske dirigenten Charles Hazlewood är en av Storbritanniens mest kända och omtyckta musikaliska folkbildare. Brittiska The Guardian har prisat hans ”smittsamma energi och entusiasm” och New York Sun har kallat honom för ”den brittiske Leonard Bernstein”. Genomslaget kom när han 1995 vann EBU:s internationella dirigenttävling i Lissabon. Han är en hängiven företrädare för ny musik och har lett mer än 200 uruppföranden. Han har stått värd för prisbelönade tv- och radioprogram, är känd för att arbeta gräns- och genreöverskridande och strävar målmedvetet efter att bryta ner gränser mellan olika musiklyssnare och vända fördomar om musik. Han har grundat världens första paraorkester, komponerat tre operor och lett tre hyllade TED Talks. Han vann Guldbjörnen vid Berlins filmfestival för sin uppsättning av Bizets Carmen i Sydafrika och har gästat flera av världens främsta orkestrar som Concertgebouworkestern, Philharmonia Orchestra, Royal Philharmonic Orchestra, Danmarks Radios Symfoniorkester och Sveriges Radios Symfoniorkester.

&

Orvar Säfström var under flera år programledare för bland annat Filmkrönikan i SVT. Han har mottagit Svenska Videobranschens hederspris och dessutom utnämnts till Årets Spelare av SVEROK för sitt arbete med att uppmärksamma spelkulturen. Sedan 2006 producerar han bejublade och kritikerrosade konserter med musik ur film, tv-serier och datorspel i Sverige och Europa. Som författare och förläggare ligger han även bakom flera böcker om svensk spelhistoria och den rika svenska spelkulturen.

&

Sabina Zweiacker är utbildad vid Musikhögskolan i Malmö och är sedan flera år känd över hela världen för sin medverkan i Orvar Säfströms konsertproduktioner med musik ur filmer och datorspel. Hon gjorde 2014 en av huvudrollerna i Christoffer Nobins barnopera Hion om natten med Norrköpings Symfoniorkester. Hon är lika hemma i film- och spelmusikens fantastiska värld som i de stora repertoarverken som Brahms Ein deutsches Requiem.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim inkl. paus