arrow

INSTÄLLD - Tillsammans är vi starka

Årets upplaga av Östersjöfestivalen ställs tyvärr in. Läs mer på balticseafestival.com

Genom enighet växer det lilla. Joseph Haydns meditationer över de sju fraser som Jesus lär ha yttrat på korset flätas samman med betraktelser över hur vi tillsammans kan verka för en bättre morgondag – i stället för att fördärva och förstöra för varandra, oss själva och vår jord. Genom oenighet sönderfaller det stora.

Att spela Joseph Haydns Jesu sju sista ord på korset är en intensiv upplevelse för musikerna i en stråkkvartett. De sju långsamma satserna mellan inledningen och den avslutande jordbävningen – Terremoto – som enligt evangelisten Matteus skakade marken när Jesus dog ger utrymme för meditation över både Haydns personliga tolkningar och över en torterad, döende mans sista ord och sista timmar i livet. Kanske också över det faktum att människan i tvåtusen år har fortsatt göra sina egna lika illa.

Söder om Sevilla, halvvägs till Gibraltar, ligger andalusiska Cadiz – Europas äldsta oavbrutet bebodda stad. Strändernas ljus bländar mot den blå Atlanten. Sandstensvita husväggar skuggar trånga gränder och apelsinträdens blad rasslar i brisen på torget. När Jesuitprästen Padre José ärvde en förmögenhet i början av 1780-talet bestämde han sig för att bygga ett magnifikt ovalt kapell ovanpå det enkla underjordiska kapell där han verkade. Allra först beställde han musik av Europas mest kända tonsättare: Joseph Haydn. Den lilla staden Cadiz skulle få en påskgudstjänst de aldrig sett maken till.

Joseph Haydn hade nyligen fått sitt kontrakt hos prins Esterházy omförhandlat. Han hade nu möjlighet att publicera sin musik hos förläggare utanför det ungerska hovet, till och med skriva musik på beställning från andra än prinsen. Förfrågan från Padre José var överraskande detaljerad och innebar en stor utmaning, till och med för en tonsättare med åttio symfonier i bagaget.

Att skriva sju långsamma satser i rad var ingen lätt uppgift. Musiken skulle fördjupa gudstjänstbesökarnas upplevelse av de sju bibelorden, då prästen förflyttade sig från predikstolen till altaret mellan läsningar och betraktelser. Haydn hittade till sist inspiration i de faktiska bibelordens talade rytmer. Han gjorde dem till musikaliska teman i ett niosatsigt verk för kammarorkester, senare omskrivet för stråkkvartett av Haydn själv.

Haydn hade aldrig varit i Cadiz men fick påskens tradition i den uråldriga staden beskriven för sig. “Kyrkans väggar, fönster och pelare var klädda i svart tyg och endast en enda stor lampa som hängde från kupolens mitt bröt det djupa mörkret” skrev Haydn i förordet till en utgåva. Till denna intensiva atmosfär av mystik lät Haydn sin musik skapa en ny dimension.

I denna konsert formad kring ord möts vi för en stund av gemensam eftertanke. Jesu sista sju ord på korset blir till sju betraktelser över våra framtidsutmaningar. Vilka är de och hur kan orden hjälpa oss vidare? Vi möter Haydns musik med filosofi, med tro, med humanism.

Text: Janna Vettergren


Medverkande

 

Stenhammarkvartetten har etablerat sig som en av Skandinaviens främsta stråkkvartetter. Kvartetten består av violinisterna Peter Olofsson och Per Öman, violasten Tony Bauer samt cellisten Mats Olofsson. Wilhelm Stenhammars verk såväl som annan svensk musik är självklart central i ensemblens repertoar, men stort fokus ligger också på både wienklassicism och samtida musik.

Kvartetten beställer kontinuerligt verk av svenska tonsättare som Sven-David Sandström, Victoria Borisova-Ollas och Per Mårtensson, men har även blivit tillägnade och uruppfört verk skrivna av tonsättare från USA, Storbritannien, Finland och Norge. Kvartetten har spelat in ett fyrtiotal verk för Sveriges Radios P2, och deltog år 2011 i en konsertserie inspelad av Sveriges Radio med Stenhammars samtliga kammarmusik.

Deras skivinspelningar har hyllats i både svensk och internationell press. Ansedda brittiska musiksidan MusicWeb International beskriver deras spel som präglat av ”självklar auktoritet och tilltalande bravur”. De har deltagit i festivaler och turnerat i bland annat Tyskland, England, Indien och Algeriet och här hemma har de också framträtt i tv-sammanhang som Melodifestivalen och Polarpriset.

Dramaturgen och översättaren Magnus Lindman är verksam på Folkoperan, Folkteatern i Göteborg och Sveriges Radio Drama. Han arbetar med scen- och musikteater på många av landets scener och har återkommande samarbeten med scenkonstnärer som Frida Röhl, Mellika Melouani Melani och Örjan Andersson. Han översätter dramatik från framför allt tyska, med fokus på Elfriede Jelineks dramer, ett arbete han också uppmärksammats särskilt för. Han har också översatt dramer av bland andra Ödön von Horváth, Peter Handke, Bertolt Brecht och Anja Hilling.

2014 skrev han och Pia Gradvall komedin Ditt parti för Sveriges Radio som belönades med andra pris i kategorin Radio Fiction Series i Prix Europa. För Kulturhuset Stadsteatern har han dramatiserat Per Anders Fogelströms Mina drömmars stad och skrivit manus till Bang, en föreställning om Barbro Alving. För Folkteatern i Göteborg har han översatt Hamlet, Den goda människan i Sezuan och En vintersaga och stod hösten 2019 för manus, samt ide tillsammans med Frida Röhl, av Madame Bovary. Dramaten spelar sedan 2018 hans översättning av Påklädaren. Han mottog 2016 från Svenska Akademien Stiftelsen Natur & Kulturs översättarpris.

Musiken

Ungefärliga tider

Att spela Joseph Haydns Jesu sju sista ord på korset är en intensiv upplevelse för musikerna i en stråkkvartett. De sju långsamma satserna mellan inledningen och den avslutande jordbävningen – Terremoto – som enligt evangelisten Matteus skakade marken när Jesus dog ger utrymme för meditation över både Haydns personliga tolkningar och över en torterad, döende mans sista ord och sista timmar i livet. Kanske också över det faktum att människan i tvåtusen år har fortsatt göra sina egna lika illa.

Söder om Sevilla, halvvägs till Gibraltar, ligger andalusiska Cadiz – Europas äldsta oavbrutet bebodda stad. Strändernas ljus bländar mot den blå Atlanten. Sandstensvita husväggar skuggar trånga gränder och apelsinträdens blad rasslar i brisen på torget. När Jesuitprästen Padre José ärvde en förmögenhet i början av 1780-talet bestämde han sig för att bygga ett magnifikt ovalt kapell ovanpå det enkla underjordiska kapell där han verkade. Allra först beställde han musik av Europas mest kända tonsättare: Joseph Haydn. Den lilla staden Cadiz skulle få en påskgudstjänst de aldrig sett maken till.

Joseph Haydn hade nyligen fått sitt kontrakt hos prins Esterházy omförhandlat. Han hade nu möjlighet att publicera sin musik hos förläggare utanför det ungerska hovet, till och med skriva musik på beställning från andra än prinsen. Förfrågan från Padre José var överraskande detaljerad och innebar en stor utmaning, till och med för en tonsättare med åttio symfonier i bagaget.

Att skriva sju långsamma satser i rad var ingen lätt uppgift. Musiken skulle fördjupa gudstjänstbesökarnas upplevelse av de sju bibelorden, då prästen förflyttade sig från predikstolen till altaret mellan läsningar och betraktelser. Haydn hittade till sist inspiration i de faktiska bibelordens talade rytmer. Han gjorde dem till musikaliska teman i ett niosatsigt verk för kammarorkester, senare omskrivet för stråkkvartett av Haydn själv.

Haydn hade aldrig varit i Cadiz men fick påskens tradition i den uråldriga staden beskriven för sig. “Kyrkans väggar, fönster och pelare var klädda i svart tyg och endast en enda stor lampa som hängde från kupolens mitt bröt det djupa mörkret” skrev Haydn i förordet till en utgåva. Till denna intensiva atmosfär av mystik lät Haydn sin musik skapa en ny dimension.

Text: Janna Vettergren

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim 30 min (ingen paus)