arrow

ZARA LARSSON MÖTER SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER

Zara Larsson är den internationellt hyllade artisten som gång på gång tagit världen med storm med sin omisskännliga röst. Nu gör hon en efterlängtad konsert tillsammans med Sveriges Radios Symfoniorkester under ledning av Hans Ek i Berwaldhallen. Det blir mäktiga klanger i gränslandet mellan hänförande pop och symfonisk eufori.

Konserten sänds i Sveriges Radio P4 måndagen den 5 april kl 20.03 samt i Sveriges Radio P2 fredagen den 9 april kl 19.03.

Konserten sänds i SVT2 lördagen den 1 maj kl 20.00 Därefter hittar du den via Berwaldhallen Play.

Zara Larsson är den hyllade världsartisten som vid tio års ålder vann TV4-programmet Talang (året var 2008) och som sedan dess nått de mest svindlande höjderna i popvärlden. Med en utbildning från Kungliga Balettskolan i botten har hon gjort en internationell kometkarriär, och återkommande gett uttryck för ett starkt civilkurage. Nu möter hon Sveriges Radios Symfoniorkester i Berwaldhallen i ett spännande program i gränslandet mellan pop och symfoniskt.

– Zaras musik är klockren pop, säger Hans Ek, dirigent för konserten och en av fyra arrangörer. Låtarna är superhits, vägda på guldvåg och så tajt skrivna och producerade att jag undrade var vi skulle hitta en ingång för orkestern i allt det. Men som med all riktigt bra musik så öppnade den sig. Zaras låtar följer en sorts ABBA-tradition. Tänk bort trummor och dansbeats så hör du – där finns lager av melankoli. Och det är där orkestern hittar sin plats. Vi förstärker de emotionella underströmmarna.

Love Me Land, Lush Life, Never Forget You, Poster Girl; gamla och nya låtar, treminutersexplosioner. Arrangörerna Hans Ek, Karl-Johan Ankarblom, Henrik Nordström och Per Ekdahl enades med Zara Larsson och hennes kapellmästare Hampus Lindvall om att orkesterklangen behövde mer tid. Så musiken vävdes ihop till längre svep som ger symfonisk känsla, flöde och dramaturgi.

I en värld av nischat lyssnande på musiktjänsternas skräddarsydda listor kan, om vi har tur, något helt nytt dyka upp. Zara landar i ett prunkande orkesterlandskap, skakar sina vingar och ger den klassiska världen en gnistrande dusch av dagg i morgonsolen.

Janna Vettergren


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER
Skriv ut

Medverkande

 

Sveriges Radios Symfoniorkester är känd i hela världen som en av Europas mest mångsidiga orkestrar med spännande, mångfasetterad repertoar och ständig strävan efter att bryta ny mark. Orkesterns högklassiga musicerande liksom samarbeten med världens främsta tonsättare, dirigenter och solister har belönats med otaliga priser och lovord.

Sedan 1979 är Sveriges Radios Symfoniorkesters hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når orkestern varje vecka miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Flera av orkesterns konserter visas också på Berwaldhallen Play och i Sveriges Television, vilket ger publiken ytterligare möjligheter att komma riktigt nära en av världens bästa orkestrar.

”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, känslighet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, orkesterns chefsdirigent sedan 2007 och de senaste åren även orkesterns konstnärlige ledare. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” Orkestern är också stolt över att ha Klaus Mäkelä som förste gästdirigent sedan 2018.

Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Genom åren har orkestern haft många framstående chefsdirigenter varav två, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, sedermera utnämnts till orkesterns hedersdirigenter, samt Valery Gergiev som gästat orkestern åtskilliga gånger och är medgrundare av Östersjöfestivalen.

Genom sin förmåga att göra musiken giltig i vår tid, oavsett ursprung och genre, har Hans Ek skaffat sig en alldeles särskild ställning i nordiskt musikliv. Det har lett till en mängd fruktbara samarbeten med Laleh, Veronica Maggio, Ane Brun, Renée Fleming, Michael Nyman, Metropole Orkest, Göteborgs Symfoniker, Sveriges Radios Symfoniorkester, Copenhagen Phil och många fler. Under tio år var Hans konstnärlig ledare vid utdelningen av Polarpriset.

Under senare år har Hans Eks egna produktioner hörts flitigt både i Sverige och utomlands. Exempel på detta är Bowie in Berlin, E.S.T. Symphony, Chelsea Hotel, Kosmische Musik, Made by Björk, Studio 54-Disco Inferno och Dance Music Symphony.

Hans Ek har arrangerat och dirigerat musiken till filmer som Susanne Biers Oscarsbelönade Hämnden och den norska storfilmen Kon-Tiki. Han har gjort två samarbeten med regissören Tomas Alfredson – filmen Låt den rätte komma in och en ny film om Jönssonligan som hade premiär 2020. Med sin ensemble Modern Fantazias arbetar han konsekvent med musik som betytt mycket för honom. I projektet Trans Europe Express tog han avstamp i den legendariska syntgruppen Kraftwerk samt i tonsättarporträtt av Brian Eno och John Cage.

Hans Ek anlitas regelbundet som arrangör av orkestrar i Sverige och utomlands. 2020 framförde New York Philharmonic och Renée Fleming musik av Björk med arrangemang av Hans. Tillsammans med artisten Jenny Wilson har Hans skrivit musiken till skivan Trauma som utkom 2019.

Under 2021 fortsätter Hans arbetet med svenska och internationella orkestrar. I februari ges uruppförandet av Hans Eks nya pianokonsert Soundscapes 1974-78 med den finländska pianisten Iiro Rantala och Västerås Sinfonietta. Senare under våren presenteras verket 12 songs+ med Ane Brun, GöteborgsOperans Danskompani och GöteborgsOperans Orkester och i juni framförs E.S.T. Symphony med Prague Radio Symphony Orchestra.

En popstjärna i tiden, formad av samtiden, blicken inställd på framtiden. Vid 23 års ålder är Zara Larsson redan en veteran, men med nya albumet Poster Girl använder hon all sin erfarenhet och medvetenhet till att ta sin begåvning till nya nivåer. Som omslaget indikerar är det en skiva som uppehåller sig vid ämnen som kvinnlighet, popkultur, sårbarhet och styrka. Hennes efterlängtade tredje album visar upp en artist på höjden av sin förmåga. I gränslandet mellan kommersiell pop, modern R&B och vibrerande dansgolvsmelodramer är Poster Girl också ett porträtt av en ung kvinna som leker med både självbild och artistpersona.

”Omslaget ger en fantasibild av mig samtidigt som det träffar mitt i prick på mitt verkliga jag, men i själva verket är det nog så att jag är båda dessa personligheter – där ingen är mer autentisk än den andra. Vi är alla lite för komplexa varelser för att bara vara EN sak.”

Nu råder det ingen tvekan om att Zara Larsson har hunnit med mer än de flesta 23-åringar. Efter att 2008 ha slagit igenom som 10-årig vinnare av Talang i TV4 har tempot varit intensivt och framgångarna fler än vad som går att snabbsammanfatta. Internationella hits som ”Uncover”, ”Lush Life”, ”Never Forget You”, ”Ain’t My Fault” och ”Ruin My Life” talar sitt eget språk, och hennes låtkatalog har passerat mer än miljarden Spotify-lyssningar. Vidare har Zara sjungit vid Nobels fredspriskonsert, vunnit Grammis och P3 Guld, klivit fram som opinionsbildande feminismförespråkare, värmt upp åt barndomsidolen Beyoncé på Wembley i London, har idag sex miljoner följare på Instagram och samarbetar på nya skivan med såväl amerikanske hiphop-ikonen Young Thug som vår egen producentgigant Max Martin.

”Poster Girl” speglar övergången från tjej till en ung kvinna som har landat i sig själv, sitt eget uttryck och sin kärlek till popmusiken. Några spår – ”Ruin My Life”, ”I Need Love”, ”Wow”, ”I’m Right Here” – berör emotionell utsatthet. ”Du kan vara en väldigt stark kvinna och ändå hamna i en svår situation”, säger Zara. ”Bara för att du befinner dig i en osund relation betyder det inte att du är svag.”

 

Musiken

Ungefärliga tider

Zara Prelude (arr Hans Ek)

Love Me Land (arr Hans Ek)
Av Justin Tranter, Julia Michaels, Zara Larsson & Jason Gill

Transition 1 (arr Hans Ek)

I Would Like (arr Hans Ek)
Av James Abrahart, Alexander Izquierdo, Marcus Lomax, Jordan Johnson, Stefan Johnson, Oliver Peterhof, Zara Larsson, Karen Chin och Anthony Kelly

Transition 2 (arr Hans Ek)

Poster Girl (arr Hans Ek)
Av Zara Larsson, Julia Michaels, Justin Tranter, Jonathan Wienner, Sam Homaee och David Pramik

Transition 3 (arr Hans Ek)

Ruin My Life (arr Hans Ek)
Av Brittany Amaradio, Michael Pollack, Jackson Foote, Stefan Johnson, Jordan K. Johnso och Jamie Sanderson

Ain’t My Fault (arr Hans Ek)
Av Uzoechi Emenike, Zara Larsson and Mack

Transition 4 (arr Hans Ek)

Wow (arr Hans Ek)
Av Thomas Eriksen, Joakim Haukaas, Madison Love, Brittany Amaradio och Marshmello

Need Love (arr Henrik Nordström)
Av Fin Dow-Smith, Kamille, Joe Kearns

Talk About Love (arr Henrik Nordström)
Av Amy Allen, Mike Sabath, Dewaine Whitmore Jr. och Jeffery Lamar Williams

Right Here (arr Karl-Johan Ankarblom)
Av Mattias Larsson, Robin Fredriksson, Justin Tranter och Julia Michaels

Look What You’ve Done (arr Karl-Johan Ankarblom)
Av Steve Mac, Kamille Purcell och Zara Larsson

Symphony (arr Per Ekdahl)
Av Jack Patterson, Ina Wroldsen, Steve Mac och Ammar Malik

Never Forget You (arr Per Ekdahl)
Av Uzoechi Emenike, Arron Davey och Zara Larsson

Lush Life (arr Per Ekdahl)
Av Emanuel Abrahamsson, Mack, Linnea Södahl, Fridolin Walcher, Christoph Bauss och Iman Conta Hulten

I samarbete med Sveriges Television.