arrow
SAMTAL

Möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, och artisten och ursprungsbefolkningsförkämpen Sofia Jannok, båda två starka röster för miljö och musik, live från Berwaldhallen.

31 augusti

Sändes 16:00

Alla klipp från dagen

  • SAMTAL

    Johan Kuylenstierna (SE) i samtal med Sofia Jannok (SE)

Lördag 31 augusti

Johann Sebastian Bach har för all tid skrivit in sig som en av musikhistoriens verkliga giganter och Matteuspassionen är ett av hans mest himlastormande mästerverk. Bland de världsberömda solisterna hör vi i detta framförande barytonen Peter Mattei. Östersjöfestivalens avslutande samtal äger rum live i Berwaldhallen och streamas ut till våra samarbetspartners runt Östersjön. Möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet i samtal med Grammy-nominerade artisten Sofia Jannok som ger röst åt samerna både genom sin musik och genom Árvas Foundation. Samtalsledare är Susanna Baltscheffsky från Sveriges Radio Vetenskapsradion (Klotet i P1).

Dagspass

Ladda hem programblad
  • 14:45

    FOAJÉKONSERT

    Övre foajén, Berwaldhallen

    Varje eftermiddag under Östersjöfestivalen kan du njuta av korta foajékonserter i Berwaldhallens övre foajé. Programmet består av kammarmusik med elevensembler från Lilla Akademien. Passa gärna på att avnjuta något från festivalbarens ekologiska sortiment till konserten. Festivalbaren öppnar 16.30 och erbjuder ett utökat ekologiskt sortiment.

  • 15:00

    FOAJÉSAMTAL

    Övre foajén, Berwaldhallen

    WWF har alltid haft ett stort engagemang för Östersjön och har varit Östersjöfestivalens samarbetspartner ända sedan starten. Hur har WWF:s arbete förändrats under dessa 17 år? Och hur påverkas organisationen av det miljöengagemang som dagens unga generation har? Temat för dagens foajésamtal är kopplat till tematiken i gårdagens konsert Den svenska näktergalen där två generationer sångerskor tolkar och hyllar arvet från Jenny Lind. Kopplingen mellan igår, nu och framtiden knyter samman de båda programpunkterna. Ta chansen att lyssna på WWFs tankar om framtiden. Samtalet hålls på svenska.

  • 15:30

    KONSERTINTRODUKTION

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Med Katarina Lindblad.

  • 16:00

    SAMTAL - Johan Kuylenstierna (SE) och Sofia Jannok (SE)

    Berwaldhallen

    Från Berwaldhallen i Stockholm livestreamas kvällens samtal. Möt en av miljösveriges mäktigaste, Johan Kuylenstierna, vice ordförande i Klimatpolitiska rådet och adjungerad professor vid Stockholms universitet. Johan Kuylenstiernas specialområde är hur miljöfrågorna hänger ihop med fattigdomsbekämpning, ekonomisk utveckling och rättvis handel. Johan samtalar med flerfaldigt Grammy-nominerade artisten Sofia Jannok vars dynamiska röst målar musikaliska landskap och som oavsett om texterna är på engelska, svenska eller samiska förmedlar tydliga budskap. Jannok är grundare av Árvas Foundation som stödjer projekt för och av unga personer från ursprungsbefolkningar i tider av klimatförändringar med strukturellt förtryck och en urbaniserad livsstil.

    Medverkande

    • Johan Kuylenstierna är adjungerad professor och hedersdoktor vid Stockholms Universitet. Johan har grundexamen i geovetenskap och licentiatexamen i paleoklimatologi med inriktning på holocen klimatvariabilitet i polarområdena. Vid mitten av 1990-talet arbetade Johan Kuylenstierna på FN i New York med Agenda 21 och vattenresursfrågor. Dessa tidiga år på FN blev en viktig erfarenhet för hans fortsatta arbete med att integrera miljö- och utvecklingsfrågor. De lade grunden för en princip han hållit fast vid sedan dess: dagens stora miljöutmaningar kan enbart lösas genom att utgå från en positiv utvecklingsvision där människan och samhället står i centrum och där samverkan är nyckeln till framgång. Johan Kuylenstierna har även arbetat med vattenfrågor på Stockholm International Water Institute och inom FN. Johan blev VD på SEI 2012 och har verkat för att bredda institutets arbete till exempel genom samverkan med ekonomiska sektorer som är avgörande för en framgångsrik omställning till det fossilfria samhället. Johan Kuylenstierna valde att sluta på SEI 2018. Han har fortsatt att vara en aktiv föreläsare och debattör, medverkar i media och är aktiv i flera organisationer med koppling till miljö, energi och klimat.

    • Sofia Jannok är svensk samisk artist, sångare, låtskrivare, skådespelare och renägare. Jannok bor dels i Umeå, dels i Rävudden, Luokta-Mávas sameby. Sofia Jannoks popmusik har en blandning av olika musikinfluenser, som visa, jazz och jojk. Hon sjunger oftast på nordsamiska och skriver sina låtar även på både svenska och engelska. Hon slog igenom för en bredare publik genom att sjunga Waterloo på samiska i mellanakten under Melodifestivalen 2009 och delar sin tid mellan samebyn, Umeå och turnéer världen över. Hon har sommarpratat i radio, gjort TED-talks och varit en stark röst under klimatkonferensen COP21 i Paris. Hon är starkt engagerad för samernas rättigheter och uttrycker sina åsikter bland annat i sina videor. I Wide As Oceans tar hon tydlig ställning mot den massiva exploateringen av naturresurser i Sápmi och med anledning av domen i den historiska rättegången Girjas sameby mot svenska staten skapade Sofia Jannok tillsammans med konstnären Anders Sunna en video till hennes singel We Are Still Here. Videon vann pris som Bästa Musikvideo på ImagineNative Canada, världens största urfolksfilmfestival. Sofia Jannok har två grammisnomineringar i ryggen och har i år tilldelats Konstnärsnämndens långtidsstipendium.

  • 17:00

    MATTEUSPASSIONEN

    Berwaldhallen

    Johann Sebastian Bach har för all tid skrivit in sig som en av musikhistoriens verkliga giganter och Matteuspassionen är ett av hans mest himlastormande mästerverk. Bland de världsberömda solisterna hör vi i detta framförande barytonen Peter Mattei.

    Läs mer

    Det är oklart hur många gånger Johann Sebastian Bach tonsatte passionshistorien, evangeliernas skildringar av Jesu lidande och död. Tyvärr har bara två bevarats: Johannespassionen, uruppförd 1724, och Matteuspassionen, troligen uruppförd samma år som den skrevs, 1727. Platsen var naturligtvis Thomaskyrkan i Leipzig där Bach varit kantor sedan 1723.

    Matteuspassionen är ett av musikhistoriens mest himlastormande mästerverk, starkt bidragande till att Bach fått smeknamn som ”den femte evangelisten” eller ”Guds speleman”. Sådana romantiserande omskrivningar verkar dock stämma dåligt med tonsättarens självbild. Matteus evangelium är långt mer omfattande och detaljrikt i sin berättelse om Jesus på korset än det från evangelist-kollegan Johannes, vilket också återspeglas i det senare verket. Matteuspassionen är i en större skala, komponerad för soloröster, dubbelkör och dubbel orkester. Behändigt nog hade Thomaskyrkan dubbla orgelläktare av olika storlek.

    Texten utgörs av kapitlen 26 och 27 i den lutherska bibelns evangelium enligt Matteus, men Höga visan skymtar också förbi. Därtill kommer arior och koraler, de senare med olika textförfattare och utvalda av Bach själv. Librettist var Picander, pseudonym för Christian Friedrich Henrici, med rykte om sig att vara en rätt liten mästare. Denna text anses vara hans främsta prestation, sannolikt skriven i nära samarbete med tonsättaren. Centralfiguren är Evangelisten som för historien framåt, medan övriga sångsolister ger röst åt dramats olika deltagare.

    Bachs anteckningar från 1729 om sin upplevelse av vad som tidigare antagits var uruppförandet tyder på vissa konstnärliga brister. Just det året var dessutom en annan passion, av Gottfried Frober, långfredagens publikmagnet. Redan då var det svårt att välja mellan alla kulturevenemang. Leipzig lär också ha varit en musikaliskt konservativ stad. En beskrivning från 1732 av vad som bör vara Bachs Matteuspassion talar om stor förvirring, med kommentarer som ”Gud bevare oss, mina barn! – det är som en komisk opera”. Nog ingen vanlig reaktion i dag.

    Berömt är den tjugoårige Felix Mendelssohns succéartade återupplivande 1829 av det då tämligen bortglömda mästerverket genom ett framförande i Berlin. Det var första gången verket spelades utanför Leipzig och intresset för Bachs hela skapande nytändes som i ett enda slag. Mormoderns gåva till unge Felix några år tidigare, partituret till Matteuspassionen, hade verkligen burit frukt!

    Text: Gunnar Lanzky-Otto

    Medverkande

    • Sveriges Radios Symfoniorkester är en av Europas mest mångsidiga orkestrar. Repertoaren innefattar såväl de stora klassiska verken som spännande ny musik. I samarbeten med tonsättare, dirigenter och solister finns en ständig strävan att bryta ny mark. Orkesterns omfångsrika och högklassiga musicerande har belönats med ett otal priser och lovord och de gör regelbundna gästspel på internationella festivaler och konserthus. ”Orkestern har en unik kombination av ödmjukhet, sensibilitet och musikalisk fantasi” säger Daniel Harding, chefsdirigent för Sveriges Radios Symfoniorkester. ”Jag har aldrig haft en konsert med Radiosymfonikerna där de inte spelat som om det gällde livet!” fortsätter han. Den första radioorkestern bildades 1925, samma år som Radiotjänst började sina sändningar. Alltsedan dess har orkesterns konserter sänts i Sveriges Radios. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967 och har genom åren haft framstående chefsdirigenter som Sergiu Celibidache, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen.

    • Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester och en internationellt efterfrågad solist med gästspel hos exempelvis Philharmonie Zuidnederland, Göteborgs Symfoniker, BBC Scottish Symphony Orchestra, Copenhagen Philharmonic och Academy of St Martin in the Fields. De senaste åren har hon uruppfört solokonserter av Helen Grime, Daniel Nelson, Andrea Tarrodi och två konserter av Britta Byström (inspelade på Daphne Records och BIS). Malin är konstnärlig ledare för Musica Vitae och från och med hösten 2019 efterträder hon Sakari Oramo som chef för Mellersta Österbottens kammarorkester. Hon har även verkat som solist och spelande ledare med exempelvis Scottish Ensemble och Trondheim Solistene och kommande uppdrag inkluderar konserter med Norska Kammarorkestern och Tapiola Sinfonietta. Som kammarmusiker är hon känd för hyllade Kungsbacka Pianotrio som framfört över 700 konserter världen över, spelat in ett tiotal album och grundat Change Music Festival. Hon är ledamot i Kungl. Musikaliska akademien och violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut i Stockholm. Hon spelar på en Stradivarius 1709-violin och en Bajoni 1861-viola som tillhandahålls av Järnåkerfonden. Våren 2019 mottog hon HM Konungens medalj av 8e storleken för betydande insatser inom svenskt musikliv.

    • Radiokören är som en bergsbestigare i musikvärlden. Flera hundra år av svensk a cappella-tradition i kombination med framåtsträvande och kulturellt mångsidig repertoar, liksom samarbeten med några av världens bästa dirigenter, har etablerat Radiokören som en av de främsta ensemblerna i sitt slag. Genom Sveriges Radio P2 når kören inte bara konsertpubliken utan också en mängd lyssnare i etern och på webben.

      I maj 1925 hade Radiokören sin allra första konsert och ribban lades högt redan från början. När ensemblen grundades var ett av dess uppdrag att ”verka på en hög ideell, kulturell och konstnärlig nivå”. Den legendariske körledaren Eric Ericson utvecklade kören till en världsberömd ensemble och under hans ledning lockades tonsättare som Paul Hindemith, Frank Martin och Igor Stravinsky till Stockholm. Där fick de höra sin musik framförd som de aldrig hört den tidigare. Även svenska tonsättare skrev körmusik på nya sätt, inspirerade av den unika ensemblens möjligheter.

      I januari 2011 utsågs Radiokören till en av världens tio bästa körer av den brittiska tidskriften Gramophone. Körens skivinspelningar har belönats med exempelvis det prestigefyllda Edison Klassiek (Mass & Motets, 2015) och Diapason d’Or (Nordic Sounds, 2011). Regelbundna turnéer hör till körens verksamhet och vid utdelningen av Musikexportpriset 2010 belönades ensemblen med regeringens hederspris för att de ”under mer än ett halvsekel satt den svenska körmusiken på kartan”. I november 2017 gästade Radiokören Lincoln Center i New York City tillsammans med Svenska Kammarorkestern och dirigent Thomas Dausgaard med Beethovens Missa solemnis. I april 2018 gjorde de Mozarts Mässa c-moll med Berlinfilharmonikerna under ledning av Daniel Harding vid tre utsålda konserter och tidningen Tagesspiegel skrev: ”Det är med rätta kören anses vara en av de bästa av sitt slag.”

      Under säsongen 2018–2019 kommer Radiokören och Sveriges Radios Symfoniorkester att göra flera storslagna verk för kör och orkester, som Mendelssohns Die erste Walpurgisnacht och Brahms Ein deutsches Requiem. Naturligtvis hyllar kören sin tidigare chefsdirigent, Eric Ericson, med en jubileumskonsert helt i Ericsons egen anda med banbrytande ny musik och portalverk ur körrepertoaren. Samarbetet med Jacob Mühlrad fortsätter med ett nytt uruppförande i november 2018, det mångbottnade stycket Time. Under säsongen uruppför Radiokören även spännande ny musik av Ylva Skog, Malin Bång, Lisa Streich och högaktuella Raminta Šerkšnytė. I april 2019 väntar en gränsöverskridande konsert med den prisbelönade sångerskan Ane Brun och dirigent Hans Ek. Ett nytt år fyllt av överraskningar och fantastisk musik.

    • Marc Korovitch är chefsdirigent för Paris ungdomskör, Jeune chœur de Paris, och arbetar regelbundet med bland andra Franska radions kör och den framstående franska kören Accentus. Med SWR Vokalensemble har han bland annat spelat in Ravels Daphnis och Chloé och framfört Berlioz Romeo och Julia, även tillsammans med NDR Chor. 2017 deltog Korovitch och kören Accentus vid invigningen av det nya konserthuset La Seine Musicale i Paris. Han uppträder vid festivaler runt om i världen som Mozartwoche i Salzburg, Festival de Radio-France i Montpellier, Mostly Mozart Festival i New York och Recontres Musicales i Évian i Frankrike.

    • Barnkören från Adolf Fredriks musikklasser består av klasserna 6C och 6D. Musiklärare är Karin Bjurvald.

    • För konsertpubliken i Sverige är dirigenten Alan Gilbert kanske mest känd som Kungliga Filharmonikernas chefsdirigent 2000–2008. Därefter var han under lika lång tid musikalisk ledare för New York Philharmonic, och i september 2019 tillträder han som chefsdirigent för NDR Elbphilharmonie Orchester, nordtyska radions symfoniorkester. Med stöd från FN har han startat organisationen Musicians for Unity med uppgift att sammanföra musiker över nations- och generationsgränser för att uppmuntra fred, utveckling och mänskliga rättigheter. Inspelningen av hans uppsättning av John Adams opera Doctor Atomic, tillika Gilberts debut på Metropolitan Opera, belönades 2008 med en Grammy. Han är flerfaldigt Emmynominerad och har tilldelats prestigefyllda utmärkelser för sitt arbete runt om i världen.

    • Basbarytonen Shenyang är född i Tianjin i Kina och har studerat vid Shanghais musikkonservatorium. Han har spelat titelrollen i Mozarts Figaros bröllop vid Nationella centret för scenkonst i Beijing och vid Metropolitan Opera har han spelat Masetto i Mozarts Don Giovanni, Garibaldo i Händels Rodelinda och Colline i Puccinis La Bohème. Han har även framfört Beethovens Symfoni nr 9 med Torontos symfoniorkester. 2010 uruppförde han Xiaogang Yes Song of Farewell, som skrevs till honom, med Kinas nationella symfoniorkester. Samma år vann han Montblanc New Voices vid Stars of the White Nights Festival.

    • Christina Landshamer är en eftertraktad konsert- och operasångerska. Hon har uppträtt med dirigenter som Kent Nagano, Roger Norrington och Ricardo Chailly och några av Europas mest namnkunniga orkestrar som Concertgebouworkestern i Amsterdam och Orchestre de Paris, liksom nordamerikanska ensembler som New York Philharmonic och Montreals symfoniorkester. Nyligen har hon hörts i Brittens Les illuminations och Mozarts Requiem samt på turné med Orchestre des Champs-Élysées och Mendelssohns Elias.

    • Mezzosopranen Kristina Hammarström är en eftertraktad opera- och konsertsångare med omfattande internationell karriär. Nyligen har hon gjort Caino i Scarlattis Il primo omicidio på både Nationaloperan i Paris och Concertgebouw i Amsterdam, dessutom en scenisk uppsättning av Bachs Johannespassion i Paris. Dessförinnan kan nämnas rollen som Carilda i Händels Ariadne på Kreta på Händelfestivalen i Halle samt Medea i Francesco Cavallis Jason på både Grand Théâtre de Genève i Schweiz och Opéra Royal de Versailles. På repertoaren finns även exempelvis Charlotte i Massenets Werther, Octavian i Strauss Rosenkavaljeren, Rosina i Rossinis Barberaren i Sevilla samt Marguerite i Berlioz Fausts fördömelse. Som konsertverk kan nämnas stora Mahlerverk som Kindertotenlieder och Des Knaben Wunderhorn, Bernsteins Symfoni nr 1 och Schumanns Paradiset och perin samt de stora mässorna och oratorierna.

    • Engelske tenoren Andrew Staples är en flitig konsertsångare som uppträtt med dirigenter som Simon Rattle, Daniel Harding, Andrew Manze och Robin Ticciati. Närmast har han gjort Froh i Wagners Rhenguldet på Royal Opera House i London, europaturné med Orchestra of the Age of Enlightenment och Simon Rattle med Bachs Johannespassion samt Brittens War Requiem med Orchestre de Paris och Daniel Harding. Dessutom väntar debuter på såväl Deutsche Staatsoper och Metropolitan Opera. Andrew Staples är också en ofta återkommande gäst i Berwaldhallen. Våren 2020 medverkar han i Beethovens Missa solemnis och Symfoni nr 9, liksom Edward Elgars mäktiga kantat Gerontius dröm. Under Östersjöfestivalen 2019 är han en av flera stjärnsolister som gör Bachs Matteuspassion under ledning av Alan Gilbert. Han debuterade vid Royal Opera House i London som Jacquino i Beethovens Fidelio och har där sedan dess gjort bland annat Flamand i Strauss Capriccio och Artabenes i Thomas Arnes Artaxerxes. Han har spelat in flera stora dramatiska verk på skiva, däribland John Adams opera Doctor Atomic och Bohuslav Martinůs oratorium Gilgamesheposet.

    • Mångsidige tenoren Nicholas Phan har synts på exempelvis Los Angeles Opera, Glyndebourne Opera, Deutsche Oper am Rhein och Maggio Musicale i Florens med exempelvis huvudroller i Bernsteins Candide, Stravinskys Oedipus Rex och som Fenton i Verdis Falstaff på repertoaren. Nyligen har han rolldebuterat som Eumolpos i Stravinskys Perséphone och huvudrollen i Händels Jephtha. Dessutom har han uruppfört Antonie Plantes orkesterarrangemang av Schuberts Die schöne Müllerin. Som hängiven konsertsångare var han 2010 medgrundare av Collaborative Arts Institute of Chicago med syfte att sprida och lyfta romanser, lieder och vokal kammarmusik. Han är fortfarande konstnärlig ledare för CAIC.

    • Peter Mattei har med framträdanden på prestigefyllda scener som Metropolitan i New York, Teatro alla Scala i Milano, Covent Garden i London och Festspelen i Salzburg placerat sig i toppskiktet av internationellt verksamma sångare. Våren 2019 gör han titelrollen i Mozarts Don Giovanni på både Wiener Staatsoper och Metropolitan Opera. Nyligen turnerade han med Schuberts Winterreise och han har bland annat synts i titelrollen i Tjajkovskijs Eugen Onegin på Opernhaus Zürich och som Amfortas i Wagners Parsifal på Metropolitan och Parisoperan. På hans digra konsertrepertoar återfinns bland annat verk som Sibelius Kullervo, Bachs passioner och Brahms Ein deutsches Requiem.

    Musiken

Biljett

Ladda hem programblad
  • 21:00

    Konsertintroduktion

    Nedre foajén, Berwaldhallen

    Konsertintroduktion med Janna Vettergren

  • 21:30

    MUSICOMEXP

    Berwaldhallen

    Hur låter havet under ytan? 2019 års Östersjöfestival avslutas med en djupdykning i hav och sinne. Den spännande ljudkonstnären och tonsättaren Aurélie Ferrière bjuder in till en suggestiv konsertupplevelse med havet ljud i fokus. Konsertens ljussättning ger konsertbesökaren underhavskänsla. Läs mer om festivalen på balticseafestival.com

    Läs mer

    ”Man tror att man ska göra en resa, men snart är det resan som gör dig, eller som gör om dig.”
    Nicolas Bouvier, ur L’Usage du monde

    Loj vind i seglen. Trädäck, tampar, mikrofoner, kastruller, salt-trassligt hår. Snart känns varje steg på fast land främmande och onaturligt. En prick på ett oändligt blått hav: en 33 meter lång segelskuta vid namn Fleur de Passion. Från relingen sänks hydrofoner ned och vi befinner oss plötsligt i det okända. Hur låter havet under ytan? En bit urblekt plast flyter förbi, en flock delfiner, plankton, en färjas motorljud. Dag och natt flyter samman i havets mörker.

    500 år efter att den portugisiske upptäcktsresanden Ferdinand Magellan sökte en västlig genväg från Europa till de exotiska kryddöarna i Indonesien går den experimentella musikern, musikingenjören och ljudupptäckaren Aurélie Ferrière ombord på Fleur de Passion. Skeppet har då redan seglat i två år i Magellans spår och hunnit till Salomonöarna öster om Papua Nya Guinea.

    Det är mycket varmt. The Ocean Mapping Expedition kartlägger haven och mänsklighetens påverkan på dem, inte minst genom ljudföroreningar. Aurélie undersöker expeditionens inspelningsutrustning och blir imponerad; här finns toppmoderna undervattensmikrofoner i olika utföranden. Av ljuden hon får under resans gång skapar hon musik. När hon går ombord har hon ingen aning om hur slutresultatet ska bli.

    ”Mitt första instrument är violin och jag kommer från klassisk musik” säger Aurélie Ferrière. ”I det här projektet ville jag prova att skapa helt fritt från noter och tempo. Om jag skriver ett partitur är det en människa som spelar. Om jag skriver text så är det människor som läser den. Här är det naturen som är i fokus, inte människan.”

    Besättningen består av 5–10 medlemmar under tiden Aurélie är ombord, varav hälften är forskare. För många av dem är hennes musik det första mötet med experimentell, ibland även klassisk, musik. De bekanta ljuden från vardagen på skeppet blandas med havsljud, en del inte ens forskarna känner igen. Och så mänskliga spår: fragment av piano, fiol, orgel.

    Elektroakustiska instrument som styrs av undervattensljuden genom modulära syntar på scen, live. Det blir en svit, en musikalisk resa. ”Man kommer att få sitta på scenen i Berwaldhallen, omgiven av ljud. Jag har ljussatt konserten så att det ska kännas som om man dyker ned i havet” säger Aurélie Ferrière.

    The Ocean Mapping Expedition är inte bara ett forskningsprojekt med hållbarhetsfokus, utan också en existentiell resa. Hur har mänskligheten uppfattat sin roll här på jorden? Hur har vi tagit hand om de resurser vi har?

    Text: Janna Vettergren

    Medverkande

    • Musikern, producenten och ljudkonstnären Aurélie Ferrière studerade violin för bland andra Zacharia Zorin i Bordeaux och har examen som Tonmeister från konservatoriet CNSM i Paris. Hon driver skivmärket Sax Records, är verksam som musiktekniker och producent på Sveriges Radio P2 och är dessutom residenstonsättare vid EMS Elektronmusikstudion i Stockholm. Hon har bjudits in att verka vid Foundation OBRAS i Portugal, CAMP i franska Pyrenéerna och vid Bregenz Opera Festival. Hennes senaste verk, MUSICOMEXP, är skapat av undervattensinspelningar som hon gjort under en havsresa i Oceanien med forskningsprojektet The Ocean Mapping Expedition. MUSICOMEXP har uppförts på bland annat SXSW i USA, DRHA på Malta samt på Norbergfestivalen och Östersjöfestivalen.

    Musiken

    • ”Man tror att man ska göra en resa, men snart är det resan som gör dig, eller som gör om dig.”
      Nicolas Bouvier, ur L’Usage du monde

      Loj vind i seglen. Trädäck, tampar, mikrofoner, kastruller, salt-trassligt hår. Snart känns varje steg på fast land främmande och onaturligt. En prick på ett oändligt blått hav: en 33 meter lång segelskuta vid namn Fleur de Passion. Från relingen sänks hydrofoner ned och vi befinner oss plötsligt i det okända. Hur låter havet under ytan? En bit urblekt plast flyter förbi, en flock delfiner, plankton, en färjas motorljud. Dag och natt flyter samman i havets mörker.

      500 år efter att den portugisiske upptäcktsresanden Ferdinand Magellan sökte en västlig genväg från Europa till de exotiska kryddöarna i Indonesien går den experimentella musikern, musikingenjören och ljudupptäckaren Aurélie Ferrière ombord på Fleur de Passion. Skeppet har då redan seglat i två år i Magellans spår och hunnit till Salomonöarna öster om Papua Nya Guinea.

      Det är mycket varmt. The Ocean Mapping Expedition kartlägger haven och mänsklighetens påverkan på dem, inte minst genom ljudföroreningar. Aurélie undersöker expeditionens inspelningsutrustning och blir imponerad; här finns toppmoderna undervattensmikrofoner i olika utföranden. Av ljuden hon får under resans gång skapar hon musik. När hon går ombord har hon ingen aning om hur slutresultatet ska bli.

      ”Mitt första instrument är violin och jag kommer från klassisk musik” säger Aurélie Ferrière. ”I det här projektet ville jag prova att skapa helt fritt från noter och tempo. Om jag skriver ett partitur är det en människa som spelar. Om jag skriver text så är det människor som läser den. Här är det naturen som är i fokus, inte människan.”

      Besättningen består av 5–10 medlemmar under tiden Aurélie är ombord, varav hälften är forskare. För många av dem är hennes musik det första mötet med experimentell, ibland även klassisk, musik. De bekanta ljuden från vardagen på skeppet blandas med havsljud, en del inte ens forskarna känner igen. Och så mänskliga spår: fragment av piano, fiol, orgel.

      Elektroakustiska instrument som styrs av undervattensljuden genom modulära syntar på scen, live. Det blir en svit, en musikalisk resa. ”Man kommer att få sitta på scenen i Berwaldhallen, omgiven av ljud. Jag har ljussatt konserten så att det ska kännas som om man dyker ned i havet” säger Aurélie Ferrière.

      The Ocean Mapping Expedition är inte bara ett forskningsprojekt med hållbarhetsfokus, utan också en existentiell resa. Hur har mänskligheten uppfattat sin roll här på jorden? Hur har vi tagit hand om de resurser vi har?

      Text: Janna Vettergren