arrow

TRETTONDAGSKONSERT 2023

Återigen har det blivit dags för Berwaldhallens traditionella trettondagskonsert. Välkommen in i värmen för att njuta av ett musikaliskt fyrverkeri av stämningsfull musik, gala och glamour. Sveriges Radios Symfoniorkester och Radiokören, tillsammans med de lysande solisterna Katija Dragojevic och Joakim Bäckström, bjuder på ett sedvanligt överraskande späckat program. Allt under ledning av dirigenten Alondra de la Parra.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN dot 2022/2023
Skriv ut

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”

Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

&

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

&

Alondra de la Parra är en världskänd dirigent med karaktäristiskt energifylld och entusiasmerande dirigeringsstil. Hösten 2017 utsågs hon till chefsdirigent för Queensland Symphony Orchestra. Hon gör trollbindande och färgstarka uppträdanden med orkestrar som Orchestre de Paris, London Philharmonic, Tonhalle-Orchester Zürich, NHK Symphony Orchestra och Sveriges Radios Symfoniorkester. 2004 grundade hon New York-baserade Philharmonic Orchestra of the Americas med latinamerikansk musik som fokus och hon är Mexikos officiella kulturambassadör.

&

Katija Dragojevic är en svensk mezzosopran, som arbetar vid internationella scener som La Scala, Covent Garden och Salzburger Festspiele.

Hon är utbildad vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm samt vid Guildhall School of Music and Drama i London, och debuterade år 2000 som Krista i Janaceks Fallet Makropulos vid La Monnaie i Bryssel. Andra roller som hon gjort inkluderar titelrollerna i Xerxes och Carmen samt Cherubin i Figaros Bröllop, och hon har även medverkat som Zerlina i Kasper Holtens uppmärksammade filmatisering av Don Juan, baserad på Mozarts Don Giovanni.

Som konsertsångerska har Dragojevic framträtt med symfoniorkestrar som Sveriges Radios Symfoniorkester, Elbphilharmonie Orchestra, Orchestre de Paris, Gulbenkian Orchestra i Lissabon, NDR Sinfonieorchester i Hamburg och Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks i München. Hon har gjort bland annat Bachs Matteuspassion, Mozarts Requiem, Berlioz Les nuits d´été, Mahlers Des Knaben Wunderhorn och Beethovens nionde symfoni, med dirigenter som Ivor Bolton, Daniel Harding, Andris Nelsons, Leif Segerstam, Manfred Honeck och Robin Ticciati.

 

Joachim Bäckström studerade på Operaakademiet i Köpenhamn, och gjorde under sin studietid debut i som Don José i Bizets Carmen på Operan i samma stad. Han har därefter repriserat rollen på GöteborgsOperan, Det Kongelige Teater i Köpenhamn, Finlands Nationalopera, Malmö Opera och Opera Østfold i Norge. Han har även sjungit Hertigen i Rigoletto vid NorrlandsOperan och Tamino i Trollflöjten vid Operan i Genève och Köpenhamn, och därefter gjort sin debut vid Kungliga Operan i Stockholm med samma roll. Joachim Bäckström har varit solist med Sveriges Radios Symfoniorkester, Malmö Symfoniorkester och Helsingborgs Symfoniorkester, samt framträtt i Tokyo Opera City Hall. Han rolldebuterade i fjol med en mycket uppmärksammad prestation som Siegmund i Valkyrian på Kungliga operan i Stockholm, och denna säsong innefattar ytterligare två ikoniska titelroller, Peter Grimes i David Radoks nyproduktion på Janáček Theatre i Brno, och Don Carlos på Theater Basel.

Ungefärlig konserttid: 2 tim (inklusive paus)