arrow

TRETTONDAGSKONSERT 2022

Från Verdi till Wagner via Leonard Bernstein och Kate Bush. När Radiosymfonikerna, Radiokören och tre firade solister firar Trettondag jul tillsammans med oss  i Berwaldhallen betyder det festlig, traditionell, varm och innerlig musik från den klassiska orkester- och operarepertoaren, den svenska folkvisetraditionen och populärmusiken. Prisade sopranen Hanna Husáhr bjuder på rusiga arian Je veux vivre ur Gonouds opera Romeo och Julia och indiesångerskan Jennie Abrahamson framför både eget material och tolkar Kate Bush. Värd för kvällen är Babels Jessika Gedin och konserten sänds i Sveriges Television kanal 2 den 8 januari kl 19:00.

Tenoren Daniel Johansson ersätter tidigare annonserad solist Michael Weinius pga sjukdom.

Konserten sänds även direkt i Sveriges Radio P2 fredagen den 7 januari 19:03.


SVERIGES RADIOS SYMFONIORKESTER dot RADIOKÖREN dot 2021/2022
Skriv ut

På detta evenemang släpper vi in fler än 100 besökare vilket innebär skanning av giltigt vaccinationsbevis samt kontroll av legitimation. Gäller för dig över 18 år och tills eventuellt andra restriktioner träder i kraft.

Medverkande

 

&

Sveriges Radios Symfoniorkester, Radiosymfonikerna, är kända som en av Europas mest allsidiga orkestrar. De har en bred och spännande repertoar och ligger hela tiden i framkant. Orkestern har mottagit ett flertal utmärkelser och uppskattas för sin stora musikaliska bredd, men även för sina samarbeten med världens främsta kompositörer, dirigenter och solister.

Radiosymfonikerna har sedan 1979 varit knutna till Sveriges Radios konserthus Berwaldhallen. Förutom publiken på plats i Berwaldhallen, når orkestern många lyssnare via radion och digitala medier, samt genom sitt samarbete med EBU. Konserter strömmas även regelbundet via Berwaldhallen Play och sänds av Sveriges Television, vilket ger publiken ännu fler möjligheter att njuta av en av världens främsta orkestrar.

”Orkestern känner stor ödmjukhet inför musiken och har en underbar känsla för musikalisk inlevelse och kreativitet”, enligt Daniel Harding, Radiosymfonikernas chefsdirigent sedan 2007. ”Jag har aldrig dirigerat en konsert där orkestern inte har spelat med livet som insats!”

Radioorkestern grundades för första gången 1925 i samband med de första radioutsändningarna i Sverige. Sveriges Radios Symfoniorkester fick sitt nuvarande namn 1967. Orkestern har under åren haft flera framstående chefsdirigenter. Två av dem, Herbert Blomstedt och Esa-Pekka Salonen, har senare utnämnts till hedersdirigenter.

Radiokören har i över 90 år bidragit till utvecklingen av den svenska a cappella-traditionen. Under den legendariske dirigenten Eric Ericsons ledarskap fick kören ett stort internationellt renommé och räknas i dag bland världens främsta körer. Körmedlemmarnas förmåga att växla mellan kraftfulla solistiska insatser och att sömlöst smälta in i ensemblen skapar ett unikt och dynamiskt instrument som hyllas av musikälskare och kritiker världen över, liksom av de många dirigenter som utforskar och utmanar körens potential.

Sedan 1979 är Radiokörens hemmascen Berwaldhallen, Sveriges Radios konserthus. Förutom konsertpubliken når kören också miljontals lyssnare i etern och på webben genom Klassiska konserten i P2. Dessutom visas flera av konserterna på Berwaldhallen Play, vilket ger publiken ytterligare en möjlighet att komma riktigt nära en av världens bästa körer.

Säsongen 2019–2020 tillträdde Kaspars Putniņš som ny chefsdirigent och konstnärlig ledare för Radiokören, den tionde chefsdirigenten sedan kören bildades. Sedan januari 2019 är Marc Korovitch kormästare för Radiokören med ansvar för ensemblens kontinuerliga utveckling. Två av körens tidigare chefsdirigenter, Tõnu Kaljuste och Peter Dijkstra, utnämndes i november 2019 till hedersdirigenter. Båda har fortfarande nära kontakt med kören och gör återkommande gästspel.

Radiokören bildades samma år som Radiotjänst påbörjade sina sändningar och kören hade sin allra första konsert i maj 1925. Ambitionsnivån var hög redan från starten med ett uttalat mål att vara på högsta internationella nivå i allt från barockmusik till modern avantgarde.

Tobias Ringborg är lika framgångsrik i operahus som på konsertestraderna – som dirigent, solist och kammarmusiker. Karriären inleddes 1994 då han vann det prestigefyllda Solistpriset. Samma år tog han solistdiplom vid Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Violinstudierna avslutades därefter på The Juilliard School i New York.

Som violinsolist har Ringborg gästat samtliga svenska symfoni- och kammarorkestrar och han har samarbetat med dirigenter som Gennady Rozhdestvensky, Neeme Järvi, Okko Kamu, Sakari Oramo och Daniel Harding. Till utländska meriter hör förstapriset i Concours International de Musique de Chimay i Belgien samt solist- och orkesterkonserter över hela Europa och i USA.

Ringborg inledde sin karriär som dirigent år 2000, då han vann han en dirigenttävling i Helsingborg, och har sedan dess framträtt med samtliga svenska och många skandinaviska orkestrar, ofta i den dubbla rollen som solist och dirigent. Han hyser en livslång passion för opera och debuterade 2001 som operadirigent på Folkoperan. Samma år debuterade han på Kungliga Operan och året därpå knöts han till Malmö Opera.

Han är en aktiv förkämpe för svensk musik, och har spelat in ett tjugotal skivor med kammarmusik och violinkonserter av företrädesvis svenska tonsättare. Han har alltjämt en aktiv karriär som violinist, och spelar på en Gagliano-violin, utlånad av Järnåkerstiftelsen. Tobias Ringborg har tilldelats Herbert Blomstedts dirigentpris av Kungl. Musikaliska Akademien, och 2011 invaldes han som ledamot av samma akademi.

Malin Broman är första konsertmästare i Sveriges Radios Symfoniorkester sedan 2008. Under åren 2015–2020 var hon konstnärlig ledare för Musica Vitae, med vilka hon uruppförde över 20 verk och gjorde åtskilliga inspelningar och turnéer. 2019 efterträdde hon Sakari Oramo som konstnärlig ledare för Mellersta Österbottens Kammarorkester.

Som gästande konsertmästare har hon spelat med bland andra Londons Symfoniorkester, Mahler Chamber Orchestra och Philharmonia-orkestern. Som solist och musikalisk ledare har hon uppträtt med bland andra Tapiola Sinfonietta, Nordiska Kammarorkestern, Trondheim-solistene och australiska ACO Collective. Hon har uppträtt som solist med bland andra Göteborgs Symfoniker, Copenhagen Phil, BBC Skotska Symfoniorkester, Academy of St Martin in the Fields och Sveriges Radios Symfoniorkester, med dirigenter såsom Neeme Järvi, Andrew Manze och Daniel Harding.

De senaste åren har hon uruppfört solokonserter av Daniel Börtz, Britta Byström, Andrea Tarrodi och Daniel Nelson. Hon har gjort mer än 30 skivinspelningar, bland dem Carl Nielsens och Britta Byströms violinkonserter. Nyligen släpptes en skiva med verk av Laura Netzel, samt Stockholm Diary inspelad med Mellersta Österbottens Kammarorkester. Hennes inspelning av Mendelssohns dubbelkonsert med Simon Crawford-Phillips och Musica Vitae nominerades 2019 till en Grammy Award.

Våren 2020 uppmärksammades hennes inspelning av Mendelssohns stråkoktett, där hon spelade alla instrument och stämmor själv. Ytterligare två inspelningar i samma anda har följt: Britta Byströms oktett A Room of One’s Own, samt Johan Halvorsens Passacaglia inspelad med Radiosymfonikernas solokontrabasist Rick Stotijn.

2001 grundade hon Change Music Festival i Kungsbacka. Hon är även medgrundare av Kungsbacka Pianotrio som givit mer än 700 konserter världen över, och Stockholm Syndrome Ensemble som består av några utav Europas bästa kammarmusiker.

Sedan 2008 är Malin Broman ledamot i Kungliga Musikaliska Akademien. 2019 mottog hon H.M. Konungens medalj av 8:e storleken för sina betydande insatser inom svenskt musikliv. Hon är även violaprofessor vid Edsbergs Musikinstitut. Av Järnåkerfonden lånar hon en Stradivarius-violin från 1709 och en Bajoni-viola från 1861.

Hanna Husáhr har på Kungliga Operan sjungit Lauretta i Gianni Schicchi och Syster Genovieffa i Syster Angelica av Giacomo Puccini, Ava i Mats Larsson Gothes nyskrivna opera Löftet, Gilda i Giuseppe Verdis Rigoletto, Pamina i Mozarts Trollflöjten och Pat Nixon i John Adams Nixon in China. Hon har även bland annat sjungit Woglinde i Wagners Rhenguldet vid Den Ny Opera i Danmark, Sofie i Massenets Werther och Helena i Brittens En midsommarnattsdröm på Nationaloperan i Bergen, Romilda i Händels Xerxes på Versaillesoperan, samt titelrollen i Donizettis Lucia di Lammermoor vid Nationaloperan i Riga och på Opera på Skäret.

På konsertscenen har hon bland annat sjungit Brittens Les illuminations med Kungliga Filharmonikerna och Andrew Manze, Brahms Ein deutsches Requiem med Sveriges Radios Symfoniorkester och Daniel Harding både i Stockholm och i Pisa, rollen som First Niece i Brittens Peter Grimes med Bergens filharmoniska orkester i både Bergen, Oslo och London, och därutöver en bred repertoar från tidig barock till nyskrivna verk. Hon har arbetat med dirigenter som Stefano Ranzani, Leif Segerstam, Pinchas Steinberg och Mikko Franck.

Hanna Husáhr har studerat vid Guildhall i London, Operahögskolan i Göteborg, Stockholms operastudio och vid Finlands Nationalopera. Hon har mottagit ett flertal stipendier, senast Schymberg-stipendiet, Birgit Nilsson-stipendiet och Håkan Mogrens Stiftelses stipendium.

Daniel Johansson har genom åren etablerat sig som en av de ledande tenorerna i Jugendlichen-Helden facket. Han utnämndes 2018 till hovsångare och i år emottog han både Jussi Björling stipendiet och H.M. Konungens medalj Litteris et Artibus för sina framstående konstnärliga insatser som operasångare.

Jennie Abrahamson är sångerska, multiinstrumentalist och låtskrivare. Hon har samarbetat och turnerat med internationellt framgångsrika artister som Peter Gabriel och Sting. Hon har också samarbetat med Ane Brun. Med förra skivan ”Gemini Gemini” blev hon Årets Indie på Manifestgalan 2015, där delar av motiveringen löd: ”Hon är indie i ordets bästa bemärkelse. Utan vare sig manager eller skivbolagsfolk i ryggen har hon lyckats ta över Europa med sin musik…” Tillsammans med bland annat Arne Brun grundade hon 2007 skivbolaget How Sweet the Sound Music. Abrahamson har gett ut ett flertal album, och hennes femte skiva, Reverseries, nominerades 2017 till ”Årets Pop” på P3 Guld.

Ungefärlig konsertlängd: 2 tim 20 min inkl.paus

Läs mer om Ditt trygga konsertbesök här

Konserten spelas in för sändning i SVT2 lördagen den 8 januari kl 19:00.


Program

Dmitrij Sjostakovitj: Festuvertyr op 96
Charles Gounod: Je veux vivre ur Romeo & Julia
Jaakko Mäntyjärvi: Double, double toil and trouble
Jennie Abrahamson, arr. M. Schaub: Snowstorm
Richard Wagner: Winterstürme wichen dem Wonnemond: Siegmund’s Liebeslied ur Valkyrian
Trad, arr. Hugo Alfvén: Limu, limu, lima
Trad, arr. Hugo Alfvén: Och jungfrun hon går i ringen
Ennio Morricone, arr. I. Karkoff: Mille Echi
Benjamin Britten: Villes ur Les illuminations op 18
Nino Rota, arr. S.Tomaselli: Parla più piano
Trad, arr. J. Milder: The moon shines bright

PAUS

Giuseppe Verdi: Uvertyr, Sicilianska aftonsången
Jennie Abrahamson, arr. Erik Arvinder: To the Water
Enrico Toselli/arr. Ö. Westby: Serenata
Antonin Dvorak: Sången till månen ur Rusalka
Johannes Brahms: Liebeslieder-Walzer op 52
Franz Lehar: Du är min hela värld, ur Leendets land
Kate Bush, arr. M. Schaub: This woman’s work
Leonard Bernstein:
Make our garden grow ur Candide