arrow

CHAMBER UNPLUGGED 4 NOVEMBER

Radiosymfonikernas flöjtister Julia Crowell och Anders Jonhäll bjuder på personliga favoriter från den tyska och franska barockstilen tillsammans med orkesterns cellist Magnus Lanning samt cembalisten Peter Lönnerberg känd från bland annat Stockholm Barock. Bachs Triosonat G-dur för två flöjter och continuo och den franska sidan representeras av Élizabeth Jacquet de la Guerres Triosonat g-moll och Jean-Marie Leclairs Deuxième récréation de musique, musik för njutning och sinnesro i höstmörkret.

Barocken var en händelserik konstnärlig period som var dominerande i Europa från slutet av 1500-talet till omkring 1750-talet. Sonaten, operan och solokonserten – musikformer vi i dag tar för givet – såg alla dagens ljus under barocken. Ordet ”barock” användes ursprungligen om oregelbundna pärlor men blev på 1700-talet ett öknamn på vräkig och överdådig konst. I SAOB förklaras ordet som ”befängd, orimlig, besynnerlig” med belägg från 1700-talet. På 1760-talet stod i det stora franska uppslagsverket Encyclopédie: ”Barock musik är sådan där harmoniken är förvirrad av överdrivna modulationer och dissonanser och sången är kärv och onaturlig.”

Barockmusiken har sedan dess pendlat mellan hån och hänförelse. I dag är associationerna ofta positiva och för dem som uppskattar den här musiken finns en stor skatt att utforska – ett pärlband, skulle man kunna säga, av vacker musik. Radiosymfonikernas flöjtister Julia Crowell och Anders Jonhäll är två barockentusiaster som här bjuder på några sådana pärlor tillsammans med orkesterkollegan Magnus Lanning på cello samt cembalisten Peter Lönnerberg.

Tonsättaren och cembalisten Élisabeth Jacquet de la Guerre är relativt unik då hon som tonsättare och kvinna var känd redan under sin livstid. Denna Triosonat g-moll skrevs i slutet av 1600-talet, inte långt efter operan Kefalos och Prokris – den första operan av en kvinnlig tonsättare som spelades i Frankrike. De la Guerre var en av den franska sonatens riktiga pionjärer. Från den dramatiska öppningen via alla dansanta preston och inte minst några fartfyllda cellopartier innan sonaten är slut är detta skickligt skriven musik full av livsglädje, eller rättare sagt, joie de vivre.

En av de främsta och mest kända barocktonsättarna är tveklöst Johann Sebastian Bach. Många triosonater har trotts vara skrivna av Bach men denna Triosonat G-dur är en av få som säkert kan knytas till honom och enligt Julia Crowell själv var det ”ett måste” att spela den. Den är skriven enligt italiensk mall med fyra omväxlande satser. Den stillsamma inledningen övervår i en lätt och frisk fuga, som landar i ett vemodigt, rastlöst adagio och till slut avslutas sonaten med en befriande och elegant bourrée.

Bourrée är en gammal fransk dans. Jean-Marie Leclairs svit Deuxième récréation de musique g-moll består av en uvertyr och ett antal danser. Leclair var en av sin tids främsta violinister, som tonsättare känd i första hand för sina sonater och konserter för just violinen. Vid sidan av lite mer kända danser som menuett och saraband presenteras här också bland annat den italienska folkdansen furlana och tambourin, en dans från Provence så kallad för att den taktfasta rytmen imiterar en trumma. Badinerie är dock inte en dans, utan betyder ungefär ”skämtsamt” på franska och användes som rubrik på lättsamma musikstycken av många tonsättare. Minst en badinerie har du säkert redan hört: sista satsen i Bachs h-mollsvit för flöjt, stråkar och continuo.

Text: David Saulesco


Medverkande

 

Julia Crowell är sedan 2013 medlem i Sveriges Radios Symfoniorkester. Innan dess spelade hon första piccola i Bergen Filharmoniske Orkester och hade kontrakt som första andraflöjtist i BBC Philharmonic Orchestra. Från hösten 2018 till och med hösten 2019 är hon även stämledare i Gävle Symfoniorkester. Som orkestermusiker har hon gästat Academy of St Martin in the Fields, Chamber Orchestra of Europe, English National Opera, Oslo-Filharmonien och Kungliga Filharmonikerna för att nämna några. Julia har studerat vid Royal College of Music i London för Jaime Martín, Susan Milan och Simon Channing i flöjtspel, Stewart McIlwham i piccolaflöjt och för Rachel Brown i barockflöjt. Under studietiden vann hon både McKenna Baroque Prize och Richard III Chamber Music Prize samt deltog 2007 i London Symphony Orchestra Woodwind Academy.

Anders Jonhäll är sedan 2008 soloflöjtist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Mellan 1992 och 2019 hade han samma position i Göteborgs Symfoniker. Under åren 1994–1998 var han medlem i kvartetten Pärlor för svin. Sedan 1996 är han medlem i och en av de drivande krafterna i Gageego!, en Göteborgsbaserad ensemble för nutida konstmusik. Han spelar gärna kammarmusik och samarbetar regelbundet med slagverkaren Daniel Norberg och gitarristen Mats Bergström. Anders har gjort flera skivinspelningar, bland annat albumet Flauto con Forza med musik av Per Mårtensson, André Chini och Arne Mellnäs samt två flöjtkonserter av polske tonsättaren Mieczysław Weinberg. Han deltar även i projekt på tidstrogna instrument, både barocktravers och klassisk flöjt.

Cellisten Magnus Lanning spelar sedan 2008 i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är återkommande solocellist i Dalasinfoniettan och Stockholmsensemblen och var tidigare alternerande stämledare i Norrköpings Symfoniorkester och solocellist i kammarorkestern Camerata Nordica. Sina orkesterengagemang varvar han med olika uppdrag som kammarmusiker och solist, bland annat som solist i rumänsk tv med Antonín Dvořáks Cellokonsert h-moll med Moldova Philharmonic Orchestra från Iași i Rumänien. Magnus började spela cello som åttaåring. Han studerade för Gunnar Norrby 1981–83 och för Thorleif Thedéen 1983–84 och började därefter på musikerlinjen på Kungliga Musikhögskolan. 1990 tog han solistdiplom för Ola Karlsson och debuterade med Robert Schumanns Cellokonsert a-moll med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Cembalisten Peter Lönnerberg är en av grundarna av Ensemble Cornucopia och är en eftertraktad continuo-spelare med bland andra ensemblerna Rebaroque, Göteborg Baroque och La Récréation samt i kvartetten Stockholm Barock med Susanna Laurin, Stefan Lindvall och Anders Modig. Peter började studera för Eva Nordenfelt och Karin Jonsson-Hazell i Stockholm med vidare studier i cembalo och generalbas för Lars-Ulrik Mortensen i Köpenhamn samt mästarkurser för bland andra Glen Wilson och Ketil Haugsand. I sitt andra liv försöker han kartlägga hur livets minsta byggstenar fungerar som forskningsingenjör i molekylär neurobiologi vid Karolinska Institutet.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim