arrow

CHAMBER UNPLUGGED 9 DECEMBER

Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson brinner för den meditativa, vemodiga och samtidigt trösterika klangen hos unga tonsättare som Agnes Obel, Eleni Karaindrou och Jóhann Jóhannsson. I en ständigt föränderlig, stundtals galen värld behövs de små uttrycken allt mer. Men även små uttryck kan göra stora intryck: Ólafur Arnalds The Chopin Project, Agnes Obels lekfulla Tokka liksom ny musik skriven av Johanna Sjunnesson själv, visar på just storheten i det lilla.

Hör Johanna Sjunnesson berätta om konserten.

Orkestermusik förknippas ofta med breda penseldrag och en dramatisk spännvidd från det öronbedövande starka till det försvinnande svaga. Att lyssna på den här musiken kan vara en upplevelse utöver det vanliga och bland de tusentals timmar musik som skrivits under århundradena finns en stor variation, med musik för i stort sett alla smaker.

Men någonstans bland alla prunkande färgskalor och brusande tongångar kan någonting gå förlorat. Det lilla uttrycket, det späda och försiktiga eller det stillsamma, meditativa uttrycket söker många unga musiker och tonsättare efter i verk för både stora och små ensembler. En av dessa är Radiosymfonikernas cellist Johanna Sjunnesson som har valt detta högst personliga konsertprogram, ett musikaliskt porträtt om man så vill.

Som en röd tråd genom konserten går den nya musiken, som är ny i sin tid och samtidigt förankrad i det som skrivits innan. Ludwig van Beethoven, den store jubilaren, var en stor banbrytare i sin tid. Ensemblen tolkar – och omtolkar – Beethovens musik som resonanspunkt till den nya musiken av i dag.

På programmet finns islänningar som Jóhann Jóhannsson, den i fjol avlidne tonsättaren och producenten som uppmärksammats inte minst för sin prisbelönade filmmusik. Stycken som Good Night, Day är enkla vid första anblicken men döljer känslighet och djup under den stillsamma ytan. Även multimusikern Ólafur Arnalds ligger Johanna varmt om hjärtat. På hans omfattande verklista finns till exempel The Chopin Project: nyskriven musik inspirerad av Chopins verk för för piano, stråkkvintett och elektronik. Mötet mellan det akustiska och det elektroniska förknippas fortfarande ofta med kärva och utmanande ljudvärldar men handlar numera allt oftare om vilsam och rent njutbar lyssning.

Flerfaldigt prisbelönade sångerskan och låtskrivaren Agnes Obel hyllas världen över, bland annat för sina utsökta pianominiatyrer. Bland hennes främsta inspirationskällor finns såväl Roy Orbison och The Smiths som Debussy, Ravel och Satie. Uppmärksammade tonsättaren Nils Frahm är känd för sitt okonventionella sätt att spela in och färga pianoklanger. Obels Tokka och Frahms Ambre är bara två exempel på hur samtida komponister förhåller sig till klassiska instrument och finner egna uttryck i beprövade musikformer.

Johanna Sjunnesson komponerar även själv musik i samma intima stil som sina förebilder. Till musiken sätter hon bilder och filmprojektioner, inte sällan från just Island. Inte bara den isländska musiken står henne nära utan också landskapet, människorna, stämningen. På konserten framförs bland annat hennes verk Världens morgnar, som Sjunnesson uruppförde tillsammans med den isländska duon Hugar vid Nordiska Rådets prisutdelning i Konserthuset.

För dig som njuter av det stillsamt storslagna, som önskar dig en stor upplevelse av musik i litet format väntar en utsökt konsertupplevelse.

Text: David Saulesco


Medverkande

 

Violinisten Martin Stensson är sedan 2000 anställd i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han har även vikarierat som konsertmästare eller stämledare i bland andra NorrlandsOperans Symfoniorkester och Norrköpings Symfoniorkester. Han debuterade 1998 som solist i Bartóks Violinkonsert nr 1 med Sveriges Radios Symfoniorkester och har sedan dess uppträtt som solist med flera kammarorkestrar och orkesterföreningar i Sverige. Han är dessutom en flitigt anlitad studiomusiker och medverkar på skivor med artister som Britney Spears, Celine Dion, Westlife och Dirty Loops. De senaste 20 åren har han nyfiket utforskat folkmusik och jazz för att vidga sina musikaliska vyer. Martin har studerat violin för professor Leo Berlin och professor Henryk Kowalski vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm.

Hanna Matell är sedan 2018 anställd som förstaviolinist i Sveriges Radios Symfoniorkester. Dessförinnan arbetade hon i 16 år i Kungliga Filharmonikerna, även då som förstaviolinist. Hon vikarierar även som alternerande konsertmästare i andra orkestrar runt om i Sverige och spelar kammarmusik i olika konstellationer så mycket hon hinner. Hon ger privatlektioner sedan 2005 och är en av huvudlärarna på anrika Kallkursen vid Musikkonservatoriet Falun. Hon studerade först på Edsbergs Musikinstitut med professor Ulf Wallin som huvudlärare och för professor Mats Zetterqvist i kammarmusik. Därefter vidare studier på Musikhögskolan Hanns Eisler i Berlin parallellt med diplomstudier på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. På sin diplomkonsert 2002 framförde hon Bartóks Violinkonsert nr 2 med Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon har deltagit i många mästarkurser och tilldelats flera stipendier genom åren.

Riikka Repo är sedan 2013 alternerande stämledare i Sveriges Radios Symfoniorkester. Hon är en passionerad kammarmusiker som regelbundet framträder på flera internationella scener i olika ensembler, bland annat som medlem i Vamlingbo-kvartetten. Sedan 2017 är hon även medlem i Chamber Orchestra of Europe. Tidigare var hon 2008–2013 anställd i Kungliga Filharmonikerna. Riikka har studerat för David Takeno i London, för Lars Anders Tomter på Edsbergs kammarmusikinstitut samt för Jouko Mansnerus vid Sibelius-Akademien där hon 2008 diplomerades med högsta betyg. Riikka spelar på en Maggini utlånad av Järnåkerfonden.

Cellisten Magnus Lanning spelar sedan 2008 i Sveriges Radios Symfoniorkester. Han är återkommande solocellist i Dalasinfoniettan och Stockholmsensemblen och var tidigare alternerande stämledare i Norrköpings Symfoniorkester och solocellist i kammarorkestern Camerata Nordica. Sina orkesterengagemang varvar han med olika uppdrag som kammarmusiker och solist, bland annat som solist i rumänsk tv med Antonín Dvořáks Cellokonsert h-moll med Moldova Philharmonic Orchestra från Iași i Rumänien. Magnus började spela cello som åttaåring. Han studerade för Gunnar Norrby 1981–83 och för Thorleif Thedéen 1983–84 och började därefter på musikerlinjen på Kungliga Musikhögskolan. 1990 tog han solistdiplom för Ola Karlsson och debuterade med Robert Schumanns Cellokonsert a-moll med Sveriges Radios Symfoniorkester.

Johanna Sjunnesson har sedan 1999 sin hemvist som cellist i Sveriges Radios Symfoniorkester och rör sig även vant bortom orkestermusikens gränser. Som solist har hon framträtt i Berwaldhallen, på Konserthuset, Cirkus och i Blå hallen, på Grammisgalan och Polarprisbanketten, där hon framträtt med egenkomponerad musik.

I sina egna kompositioner inspireras Johanna av olika genrer, från från barock och klassisk musik till ambient och electronica. Hennes musik har spelats i både radio och tv, och hösten 2023 släpps en skiva med musik för solocello och en i ambient-stil inspelad med Islandsbaserade Mikael Lind. Lind medverkar även på EP:n Celistial släppt 2021, där Johanna tolkar musik av bland andra Marin Marais, Henry Purcell och Johann Sebastian Bach.

Johanna Sjunnesson studerade vid Kungliga Musikhögskolan för Elemér Lavotha, samt utomlands genom flera stora stipendier.

&

Johan Ullén studerade piano och komposition på Kungliga Musikhögskolan och Sibelius-Akademin i Helsingfors. Han har framträtt som solist med flertalet svenska orkestrar och turnerat i Europa, USA och Sydamerika. Som kompositör har Johan Ullén skrivit kammarmusik, orkestermusik, sånger och operor, som har framförts på festivaler och i konsertsalar i Sverige och utomlands. Ett mycket uppmärksammat verk var hans helaftonsopera Kärleksmaskinen, som beställdes och uruppfördes år 2019 av Piteå Kammaropera och gick på turné i Sverige. I december 2021 släpptes albumet Infinite Bach, Ulléns omkomponering av Johann Sebastian Bachs fyra violinkonserter med solisten Christian Svarfvar och London Philharmonic Orchestra på bolaget Rubicon. Albumet seglade snabbt upp på Apple Musics andraplats.

Musikern, producenten och ljudkonstnären Aurélie Ferrière studerade violin för bland andra Zacharia Zorin i Bordeaux och har examen som Tonmeister från konservatoriet CNSM i Paris. Hon driver skivmärket Sax Records, är verksam som musiktekniker och producent på Sveriges Radio P2 och är dessutom residenstonsättare vid EMS Elektronmusikstudion i Stockholm. Hon har bjudits in att verka vid Foundation OBRAS i Portugal, CAMP i franska Pyrenéerna och vid Bregenz Opera Festival. Hennes senaste verk, MUSICOMEXP, är skapat av undervattensinspelningar som hon gjort under en havsresa i Oceanien med forskningsprojektet The Ocean Mapping Expedition. MUSICOMEXP har uppförts på bland annat SXSW i USA, DRHA på Malta samt på Norbergfestivalen och Östersjöfestivalen.

Eric Persson arbetar till vardags på en designbyrå som bland annat producerar rörligt material för webben och sociala medier. Då han skapar videoproduktioner för musik är hans utgångspunkt att förmedla och förstärka känslan i musiken, snarare än att väcka nya känslor hos lyssnaren.

Ungefärlig konsertlängd: 1 tim

Program:
ELENI KARAINDROU: Memories
VIKINGUR ÓLAFSSON/JOHANN SEBASTIAN BACH: And At the Hour of Death
LUDWIG VAN BEETHOVEN: ur Stråkkvartett nr 15 a-moll
JÓHANN JÓHANNSSON: Englabörn – Tilbrigði
HENRIK NORDSTRÖM: b.th.ven, uruppförande
NILS FRAHM: Ambre
ÓLAFUR ARNALDS/FRÉDÉRIC CHOPIN: Nocturne c#-moll
ÓLAFUR ARNALDS/FRÉDÉRIC CHOPIN: Reminiscence
AGNES OBEL: Tokka
JOHANNA SJUNNESSON: Flow
NILS FRAHM: Because This Must Be
JOHANNA SJUNNESSON: Världens morgnar
JÓHANN JÓHANNSSON: Good Night, Day